Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Liikuttava Seikkailu – psykomotorinen liikunta ryhmässä lapsen kokonaisvaltaisen terveyden edistäjänä
Lindgren, Emmi; Aalto, Linda (2015)
Lindgren, Emmi
Aalto, Linda
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056061
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa lasten liikunnan käytännön toteutuksen opas Sydänliiton Neuvokas perhe –verkkosivustolle. Liikuttava Seikkailu – leikkejä ja ideoita lasten liikuntaan ryhmätoiminnassa –niminen opas pohjautui Lahden kaupungin ja Sydänliiton yhteistyöprojektiin.
Liikuttava Seikkailu –projekti käynnistyi ensimmäistä kertaa syksyllä 2013. Projektin tarkoituksena oli järjestää ylipainoisille lapsille ja heidän perheilleen neuvontaa ja ohjattua liikuntaa. Onnistuneen pilottiprojektin jälkeen järjestävänä tahona toiminut Sydänliitto halusi dokumentoida keinoja, joilla vastaavaa laadukasta lasten ja perheiden ryhmätoimintaa voitaisiin järjestää eri puolilla Suomea.
Opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2014 toista kertaa käynnistyneen Liikuttava Seikkailu –projektin myötä. Opinnäytetyön tekijät toimivat ylipainoisten lasten liikunnan ohjaajina. Projekti päättyi maaliskuussa 2015. Projektin pohjalta tehtiin opinnäytetyönä opas, jota lasten ja perheiden ryhmätoimintaa suunnittelevat tahot voivat hyödyntää vastaavien projektien suunnittelussa ja toteutuksessa. Oppaaseen valittiin psykomotorinen kasvatusnäkökulma, jonka tavoitteena oli tukea lasten omaehtoista liikuntaa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin lasta kokonaisuutena, jonka kehitystä liikunta ja aktiivinen elämäntapa tukevat. Työ sisälsi tietoa lapsen fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta kehityksestä. Lasten liikuntaa tarkasteltiin erityisesti psykomotorisen kasvatuksen näkökulmasta. Kaikki oppaan sisällöt olivat sovellettavissa sekä lapsi- että perheryhmien liikuntakasvatukseen. Opinnäytetyö korosti lasten liikuntaa elämyksellisenä ja kokonaisvaltaista kehitystä tukevana toimintana. Oppaassa otettiin huomioon myös ohjaajan toiminta ja palautteen anto liikuntatuokioissa.
Opas toteutettiin käyttäen samanaikaisesti sekä teoreettista lähdemateriaalia että käytännön kokemuksia Liikuttava Seikkailu –projektin lasten ohjauksessa. Toimintamallin avulla opas muodosti toimivan ja yhtenäisen kokonaisuuden, jonka leikit tukevat lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä. Vastaaville lasten ryhmille on valtava kysyntä, sillä lasten ylipaino ja liikkumattomuus ovat kasvavia ongelmia. Opinnäytetyönä luotiin selkeä ja helppokäyttöinen materiaali uusien ja jo olemassa olevien ryhmien suunnittelun ja toteutuksen tueksi.
Liikuttava Seikkailu –projekti käynnistyi ensimmäistä kertaa syksyllä 2013. Projektin tarkoituksena oli järjestää ylipainoisille lapsille ja heidän perheilleen neuvontaa ja ohjattua liikuntaa. Onnistuneen pilottiprojektin jälkeen järjestävänä tahona toiminut Sydänliitto halusi dokumentoida keinoja, joilla vastaavaa laadukasta lasten ja perheiden ryhmätoimintaa voitaisiin järjestää eri puolilla Suomea.
Opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2014 toista kertaa käynnistyneen Liikuttava Seikkailu –projektin myötä. Opinnäytetyön tekijät toimivat ylipainoisten lasten liikunnan ohjaajina. Projekti päättyi maaliskuussa 2015. Projektin pohjalta tehtiin opinnäytetyönä opas, jota lasten ja perheiden ryhmätoimintaa suunnittelevat tahot voivat hyödyntää vastaavien projektien suunnittelussa ja toteutuksessa. Oppaaseen valittiin psykomotorinen kasvatusnäkökulma, jonka tavoitteena oli tukea lasten omaehtoista liikuntaa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin lasta kokonaisuutena, jonka kehitystä liikunta ja aktiivinen elämäntapa tukevat. Työ sisälsi tietoa lapsen fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta kehityksestä. Lasten liikuntaa tarkasteltiin erityisesti psykomotorisen kasvatuksen näkökulmasta. Kaikki oppaan sisällöt olivat sovellettavissa sekä lapsi- että perheryhmien liikuntakasvatukseen. Opinnäytetyö korosti lasten liikuntaa elämyksellisenä ja kokonaisvaltaista kehitystä tukevana toimintana. Oppaassa otettiin huomioon myös ohjaajan toiminta ja palautteen anto liikuntatuokioissa.
Opas toteutettiin käyttäen samanaikaisesti sekä teoreettista lähdemateriaalia että käytännön kokemuksia Liikuttava Seikkailu –projektin lasten ohjauksessa. Toimintamallin avulla opas muodosti toimivan ja yhtenäisen kokonaisuuden, jonka leikit tukevat lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä. Vastaaville lasten ryhmille on valtava kysyntä, sillä lasten ylipaino ja liikkumattomuus ovat kasvavia ongelmia. Opinnäytetyönä luotiin selkeä ja helppokäyttöinen materiaali uusien ja jo olemassa olevien ryhmien suunnittelun ja toteutuksen tueksi.