Valaistussuunnittelu opetustiloihin
Taavitsainen, Ari (2015)
Taavitsainen, Ari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056006
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella valaistus kolmeen eri opetustilaan ja yhteen käytävätilaan. Suunnittelun tarkoituksena oli luoda tiloihin käytöltään mukava, terveellinen, energiatehokas, valaistustekniikan ja kiinteistöautomaation opetuksessa hyödynnettävä valaistus.
Opinnäytetyö tehtiin Tampereen ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön ohjaajana toimi lehtori Kari Kallioharju. Samalla Kallioharju toimi työn tilaajan edustajana ja määritteli yhdessä laboratorioinsinööri Saul Wiinamäen ja talotekniikan lehtori Veijo Piikkilän kanssa tilojen vaatimukset.
Työssä tarkastellaan eri valosuureita, standardivaatimuksia ja teknisiä ratkaisuja sekä pohditaan, miten yleisvalaistusta voidaan käyttää opetuskäytössä, eritoten valaistustekniikan opetuksessa. Tämän lisäksi työssä tarkastellaan Fagerhultin ja Osramin opetustilan valaistukseen liittyviä tutkimuksia sekä Belokin teettämää päivänvalon hyödyntämiseen ja sen tuottamaan energiansäästöön liittyvää tutkimusta. Tutkimus tuloksia ja niissä esitettyjä valaistusratkaisuja pyritään hyödyntämään tässä työssä käsiteltyjen tilojen valaistusta suunniteltaessa.
Valaistuksen sähköenergian säästö, valaistuksen muuntojoustavuus ja laajennettavuus on työn tilaajalle tärkeää, tämän vuoksi tilojen valaistusratkaisuissa pyrittiin käyttämään erilaisia energiatehokkaita ohjausjärjestelmiä ja eri valmistajien ohjauslaitteita ja valaisimia.
Opinnäytetyö tehtiin Tampereen ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön ohjaajana toimi lehtori Kari Kallioharju. Samalla Kallioharju toimi työn tilaajan edustajana ja määritteli yhdessä laboratorioinsinööri Saul Wiinamäen ja talotekniikan lehtori Veijo Piikkilän kanssa tilojen vaatimukset.
Työssä tarkastellaan eri valosuureita, standardivaatimuksia ja teknisiä ratkaisuja sekä pohditaan, miten yleisvalaistusta voidaan käyttää opetuskäytössä, eritoten valaistustekniikan opetuksessa. Tämän lisäksi työssä tarkastellaan Fagerhultin ja Osramin opetustilan valaistukseen liittyviä tutkimuksia sekä Belokin teettämää päivänvalon hyödyntämiseen ja sen tuottamaan energiansäästöön liittyvää tutkimusta. Tutkimus tuloksia ja niissä esitettyjä valaistusratkaisuja pyritään hyödyntämään tässä työssä käsiteltyjen tilojen valaistusta suunniteltaessa.
Valaistuksen sähköenergian säästö, valaistuksen muuntojoustavuus ja laajennettavuus on työn tilaajalle tärkeää, tämän vuoksi tilojen valaistusratkaisuissa pyrittiin käyttämään erilaisia energiatehokkaita ohjausjärjestelmiä ja eri valmistajien ohjauslaitteita ja valaisimia.