Mobiilipelin esittelyversion suunnittelu ja toteutus Hamsterscape-pelisarjaan
Aikioniemi, Janne (2015)
Aikioniemi, Janne
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa esittelyversio pelistä (demo) omaperäisellä idealla ja mekaniikalla Meizi Games Oy:lle. Meizi Games on julkaissut aikaisemmin Hamsterscape-pelisarjaa, jossa hamsteriatleetti kilpailee eri lajeissa. Peli tultaisiin mahdollisesti julkaisemaan Android- ja Windows Phone -alustoille jossain vaiheessa. Pelin aiheeksi muotoutui tukinheittopeli, jonka päähahmona toimi sarjan aiempien pelien mukaan hamsteri.
Työtä rajattiin siten, että esittelyversion tulisi sisältää vähintään toimiva pelimekaniikka ja tuloslistaus verkosta laitteelle. Pelikehityksessä käytettiin Unity3D:n testiversiota 4.6 b20 ja ohjelmointikielenä C#:a. Testiversioon oli julkaistu päivitys, joka toi uudet graafisen käyttöliittymän tekoon tarkoitetut työkalut. Työkalun käytön opettelu oli vahvin argumentti testiversion käyttöön.
Työn teoreettinen osuus käsittelee hyvin pintapuolisesti päätyökalun, Unity3D:n, ominaisuuksia, ulkoasua ja käyttöä. Kaikki informaatio on hankittu verkkolähteistä, joista suurin osa on Unity Technologiesin omaa dokumentaatiota.
Empiirinen osuus käsittelee projektin etenemistä prototyypin aloittamisesta lähes toimivan esittelyversion valmistumiseen. Pelisuunnittelua ei alkutiedoista poiketen juurikaan tarvinnut lopulta tehdä, koska idea oli tarpeeksi yksinkertainen, mutta jatkossa tämä pitäisi ottaa huomioon.
Toteutuksena saatiin valmiiksi toimiva esittelyversio pelistä. Peliin jäi kuitenkin ajan loppumisen vuoksi paljon virheitä ja tulee vaatimaan paljon jatkokehitystä, jotta siitä saataisiin julkaisukelpoinen.
Työtä rajattiin siten, että esittelyversion tulisi sisältää vähintään toimiva pelimekaniikka ja tuloslistaus verkosta laitteelle. Pelikehityksessä käytettiin Unity3D:n testiversiota 4.6 b20 ja ohjelmointikielenä C#:a. Testiversioon oli julkaistu päivitys, joka toi uudet graafisen käyttöliittymän tekoon tarkoitetut työkalut. Työkalun käytön opettelu oli vahvin argumentti testiversion käyttöön.
Työn teoreettinen osuus käsittelee hyvin pintapuolisesti päätyökalun, Unity3D:n, ominaisuuksia, ulkoasua ja käyttöä. Kaikki informaatio on hankittu verkkolähteistä, joista suurin osa on Unity Technologiesin omaa dokumentaatiota.
Empiirinen osuus käsittelee projektin etenemistä prototyypin aloittamisesta lähes toimivan esittelyversion valmistumiseen. Pelisuunnittelua ei alkutiedoista poiketen juurikaan tarvinnut lopulta tehdä, koska idea oli tarpeeksi yksinkertainen, mutta jatkossa tämä pitäisi ottaa huomioon.
Toteutuksena saatiin valmiiksi toimiva esittelyversio pelistä. Peliin jäi kuitenkin ajan loppumisen vuoksi paljon virheitä ja tulee vaatimaan paljon jatkokehitystä, jotta siitä saataisiin julkaisukelpoinen.