Sukupuolten välinen tasa-arvo päivähoidossa : työkirja varhaiskasvatuksen ammattilaisille
Mäkisalo, Anna (2015)
Mäkisalo, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056029
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tehtävänä oli laatia Turun kaupungin varhaiskasvatukseen päivähoidon ammattilaisia palveleva työkirja tasa-arvoisesta varhaiskasvatuksesta sukupuolisensitiivisyyden näkökulmasta. Lisäksi hankkeen kehittämistehtävinä oli koota koulutuspaketti Turun kaupungin varhaiskasvatuksen henkilökunnalle sekä luoda Turun varhaiskasvatussuunnitelmaan osio sukupuolten välisestä tasa-arvosta päivähoidossa.
Hankkeen aikana tehtiin kaksi laajaa kyselyä. Kyselyt tehtiin Turun kaupungin päivähoitoalan ammattilaisille työtiimeittäin sekä päiväkotien Wilma -pilottihankkeessa mukana olleille huoltajille. Hankkeessa kehittämismenetelminä käytettiin lisäksi palavereja mentorin ja fokusryhmän
kanssa sekä toiminnan dokumentointia.
Kehittämishankkeen teoreettiset lähtökohdat löytyvät tasa-arvo- ja naistutkimuksesta. Hankkeen tietoperustaan on nostettu myös näkökulmia päivähoidon sukupuolittuneista ulottuvuuksista sekä sukupuolisensitiivisyydestä varhaiskasvatuksessa. Hankkeen kantavana teemana toimii ajatus siitä, että jokainen lapsi saa olla omanlaisensa persoona. Lapselle tulee antaa mahdollisuus kasvaa sellaiseksi kuin hän haluaa ja kokeilla erilaisia rooleja stereotyyppisten sukupuoliroolien ohella. Päivähoidossa lapsen tulisi saada hyväksyntää ja arvostusta omalle
ominaislaadulleen. Hyvä vuorovaikutus ja lapsen yksilöllisyyden ymmärtäminen ovat avaintekijöitä tasa-arvokasvatuksen kannalta.
Työn aihe koskettaa koko Turun alueen varhaiskasvatuksen kenttää ja linkittyy siten vahvasti työelämään. Kehittämishanke uudistaa kaupungin varhaiskasvatusta ja kehittää sen laatua tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen osalta. Hankkeen tuotosten: työkirjan, koulutuspaketin ja Turun varhaiskasvatussuunnitelman päivityksen myötä, työn tavoitteeksi nousee alan ammattilaisten herättely ajattelemaan omaa toimintaansa työpaikoillaan. Hankkeesta tuotettu hyöty näkyy alan ammattilaisten kehityksenä ja tietotaidon kasvuna.
Hankkeen aikana tehtiin kaksi laajaa kyselyä. Kyselyt tehtiin Turun kaupungin päivähoitoalan ammattilaisille työtiimeittäin sekä päiväkotien Wilma -pilottihankkeessa mukana olleille huoltajille. Hankkeessa kehittämismenetelminä käytettiin lisäksi palavereja mentorin ja fokusryhmän
kanssa sekä toiminnan dokumentointia.
Kehittämishankkeen teoreettiset lähtökohdat löytyvät tasa-arvo- ja naistutkimuksesta. Hankkeen tietoperustaan on nostettu myös näkökulmia päivähoidon sukupuolittuneista ulottuvuuksista sekä sukupuolisensitiivisyydestä varhaiskasvatuksessa. Hankkeen kantavana teemana toimii ajatus siitä, että jokainen lapsi saa olla omanlaisensa persoona. Lapselle tulee antaa mahdollisuus kasvaa sellaiseksi kuin hän haluaa ja kokeilla erilaisia rooleja stereotyyppisten sukupuoliroolien ohella. Päivähoidossa lapsen tulisi saada hyväksyntää ja arvostusta omalle
ominaislaadulleen. Hyvä vuorovaikutus ja lapsen yksilöllisyyden ymmärtäminen ovat avaintekijöitä tasa-arvokasvatuksen kannalta.
Työn aihe koskettaa koko Turun alueen varhaiskasvatuksen kenttää ja linkittyy siten vahvasti työelämään. Kehittämishanke uudistaa kaupungin varhaiskasvatusta ja kehittää sen laatua tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen osalta. Hankkeen tuotosten: työkirjan, koulutuspaketin ja Turun varhaiskasvatussuunnitelman päivityksen myötä, työn tavoitteeksi nousee alan ammattilaisten herättely ajattelemaan omaa toimintaansa työpaikoillaan. Hankkeesta tuotettu hyöty näkyy alan ammattilaisten kehityksenä ja tietotaidon kasvuna.