Kansainvälisen nuorisobrändin luominen YouTubessa case Dudesons
Virolainen, Jatta (2015)
Virolainen, Jatta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066263
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten videopalvelu YouTubessa voidaan menestyä. Lisäksi tutkittiin, mitkä tekijät vaikuttavat menestykseen ja sen ylläpitämiseen. Työn aihe on ra-jattu Duudsoneiden kansainvälisesti tunnettuun nuorisbrändiin Dudesonseihin, joiden YouTube-kanava on saavuttanut yli miljoona tilaajaa ja näin se on yksi seuratuimmista suomalaisista YouTube-kanavista. Opinnäytetyön tavoite oli kerätä tietoa Duudsoneiden toiminnasta YouTu-bessa sekä luoda yleispätevät ohjeet, jotka auttavat YouTubessa menestymiseen.
Työn teoriaosuus kattaa tutkimukseen liittyvät tekijät, joita ovat Duudsonit, YouTube ja nuoriso 2010-luvulla. Teoriaosuudessa lähteinä on käytetty sekä kirjallisia että verkkojulkaisuja. Opin-näytetyö on tehty laadullisena tutkimuksena ja metodina on käytetty teemahaastatteluita. Haas-tateltaviksi valittiin henkilöitä Duudsoneista ja heidän lähipiiristään. Osa henkilöistä on julkisuu-dessa tunnettuja, ja siksi heidän nimiään ei mainita tutkimuksessa.
Tutkimuksessa selvisi, että YouTubessa on paljon mahdollisuuksia tehdä menestyvää liiketoi-mintaa, mikäli asioita tehdään oikein. Tutkimuksen pohjalta pystyttiin tekemään yleiset ohjeet YouTubessa toimimiseen ja kanavan tilaajamäärän kasvun saavuttamiseen, joka mahdollistaa menestystä liiketoiminnassa. Näitä ohjeita voivat hyödyntää kaikki yritykset, jotka haluavat me-nestyä YouTubessa. Duudsoneiden YouTube-kanavan kasvun osalta on tärkeää selvittää ja selventää, mitä kanava haluaa tehdä ja kenelle suunnata materiaalinsa.
Työn teoriaosuus kattaa tutkimukseen liittyvät tekijät, joita ovat Duudsonit, YouTube ja nuoriso 2010-luvulla. Teoriaosuudessa lähteinä on käytetty sekä kirjallisia että verkkojulkaisuja. Opin-näytetyö on tehty laadullisena tutkimuksena ja metodina on käytetty teemahaastatteluita. Haas-tateltaviksi valittiin henkilöitä Duudsoneista ja heidän lähipiiristään. Osa henkilöistä on julkisuu-dessa tunnettuja, ja siksi heidän nimiään ei mainita tutkimuksessa.
Tutkimuksessa selvisi, että YouTubessa on paljon mahdollisuuksia tehdä menestyvää liiketoi-mintaa, mikäli asioita tehdään oikein. Tutkimuksen pohjalta pystyttiin tekemään yleiset ohjeet YouTubessa toimimiseen ja kanavan tilaajamäärän kasvun saavuttamiseen, joka mahdollistaa menestystä liiketoiminnassa. Näitä ohjeita voivat hyödyntää kaikki yritykset, jotka haluavat me-nestyä YouTubessa. Duudsoneiden YouTube-kanavan kasvun osalta on tärkeää selvittää ja selventää, mitä kanava haluaa tehdä ja kenelle suunnata materiaalinsa.