Lahjapaperi-ja lahjapakkausmallisto Pyroll Oy:lle
Salo, Juulia (2015)
Salo, Juulia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella lahjapaperi ja lahjapakkausmallisto Pyroll yritykselle. Kuosisuunnittelun alueet olivat lahjapaperit, joululahjapaperit sekä lahjapakkaukset.
Teoriaosuudessa haettiin tietoa teollisista painotekniikoista, materiaaleista ja väreistä, jotka tulee ottaa huomioon suunnittelussa.
Opinnäytetyön produktiivista osuutta varten toteutettiin tiedonhankinta teemahaastattelun avulla, jossa selvitettiin asiantuntijan näkökulmaa lahjapapereiden ja pakkauksien suunnittelusta, kaupallisuudesta, kuvioinneista ja väreistä. Strukturoidulla haastattelulla selvitettiin kuluttajien mieltymyksiä lahjapapereista ja pakkauksista. Haastattelun tuloksien pohjalta kuluttajista tehtiin käyttäjäprofiilit tukemaan suunnitteluprosessin ideointivaihetta. Tiedonhankintaan kuului myös perehtyminen lahjapaperi-ja lahjapakkaustrendeihin sekä eri kulttuurien pakkauskäyttäytymiseen. Kuluttajien lahjapaperi-ja väritoiveiden kartoittamista varten toteutettiin julkinen kysely omien suunnitelmien pohjalta.
Suunnittelutyön ja yhteistyöyrityksen valintojen tuloksena syntyi kolme lahjapaperia, viisi joululahjapaperia ja kuusi pakkausta värivaihtoehtoineen. Muotoiluprosessi eteni tiedonhankinnan tulosten ideoimana luonnoksista esityskuviin sekä niistä prototyyppeihin ja valmiisiin tuotteisiin.
Teoriaosuudessa haettiin tietoa teollisista painotekniikoista, materiaaleista ja väreistä, jotka tulee ottaa huomioon suunnittelussa.
Opinnäytetyön produktiivista osuutta varten toteutettiin tiedonhankinta teemahaastattelun avulla, jossa selvitettiin asiantuntijan näkökulmaa lahjapapereiden ja pakkauksien suunnittelusta, kaupallisuudesta, kuvioinneista ja väreistä. Strukturoidulla haastattelulla selvitettiin kuluttajien mieltymyksiä lahjapapereista ja pakkauksista. Haastattelun tuloksien pohjalta kuluttajista tehtiin käyttäjäprofiilit tukemaan suunnitteluprosessin ideointivaihetta. Tiedonhankintaan kuului myös perehtyminen lahjapaperi-ja lahjapakkaustrendeihin sekä eri kulttuurien pakkauskäyttäytymiseen. Kuluttajien lahjapaperi-ja väritoiveiden kartoittamista varten toteutettiin julkinen kysely omien suunnitelmien pohjalta.
Suunnittelutyön ja yhteistyöyrityksen valintojen tuloksena syntyi kolme lahjapaperia, viisi joululahjapaperia ja kuusi pakkausta värivaihtoehtoineen. Muotoiluprosessi eteni tiedonhankinnan tulosten ideoimana luonnoksista esityskuviin sekä niistä prototyyppeihin ja valmiisiin tuotteisiin.