Kulttuurituotannon TKI-hankkeiden markkinoinnin ja viestinnän kehittäminen: Case: Urbaanien elämysten Helsinki
Eriksson, Neetta (2015)
Eriksson, Neetta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045759
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on markkinoinnin ja viestinnän kehittäminen Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurituotannon TKI-hankkeissa. Se on toteutettu toimeksiantona Humak-viestinnälle. Tilaajalla oli tarve selvittää kulttuurituotannon TKI-hankkeiden markkinointiin ja viestintään liittyviä käytäntöjä. Tarpeen taustalla on Humakissa käynnissä oleva viestinnän käytäntöjen uudistaminen, joka alkoi syksyllä 2013.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys kuuluu: Miten Humakin kulttuurituotannon TKI-hankkeiden markkinointia ja viestintää on suunniteltu ja toteutettu? Tähän kysymykseen pyritään löytämään vastaus haastattelututkimuksella. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusta. Aineiston keruumenetelmänä käytetään puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyössä haastatellaan Periskooppi, Luovien alojen ja matkailun verkosto hankkeen ja TuPa, Tuottajapalveluja maahanmuuttajataustaisille luovan alan toimijoille -hankkeen työntekijöitä.
Haastattelututkimuksen lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa malli kulttuurituotannon TKI-hankkeen markkinointisuunnitelmaksi. Tämän jälkeen tehdään ns. rautalankamalli kulttuurituotannon TKI-hankkeiden viestinnän ja markkinoinnin käytännöistä. Rautalankamallissa korostetaan toimintaym-päristön analyysin, aikatauluttamisen, resursoinnin ja vuorovaikutuksen merkitystä TKI-hankkeen markkinoinnissa ja viestinnässä.
Markkinointisuunnitelma on tehty Urbaanien elämysten Helsinki -hankesuunnitelmalle. Se oli suunnitelma kulttuurimatkailuhankkeeksi, jolle haettiin valtionavustusta opetus- ja kulttuuriministeriön Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen -hausta. Tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelmasta sellainen, että hankkeeseen palkattavan tuottajan olisi helppo aloittaa työnsä, jos hankesuunnitelma olisi saanut rahoitusta ja hanke päätetty toteuttaa. Rahoitusta hankkeen toteuttamiseksi ei kuitenkaan saatu. Markkinointisuunnitelmaa voidaan kuitenkin hyödyntää mallina tulevissa kulttuurituotannon TKI-hankkeissa ja muissa kulttuurituotannon alan projekteissa.
Urbaanien elämysten Helsinki -hankesuunnitelma toimii ikään kuin esimerkkinä hankkeesta, jolle laadittiin markkinointisuunnitelma. Hankesuunnitelman markkinointisuunnitelmassa osoitetaan, miten hankkeen ja Humakin näkyvyyttä ja tunnettuutta voidaan lisätä markkinointiin ja viestintään panostamalla. Markkinointisuunnitelmassa korostuu yksityiskohtaisen suunnittelun ja sosiaalisen median merkitys.
Haastatteluaineiston pohjalta tehtyjä havaintoja ja johtopäätöksiä on hyödynnetty markkinointisuunnitelman laatimisessa. Sen laatimisessa on myös hyödynnetty tekijän osaamista ja tietämystä ammattikorkeakoulusektorista, kulttuurimatkailusta, markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta.
Haastattelututkimuksen keskeisin havainto oli, ettei tutkimuskohteena olleiden hankkeiden työntekijät tienneet millaista tukea he voivat saada Humakin viestinnältä. Opinnäytetyössä ehdotetaan Humakin viestinnän resurssien tiiviimpää integroimista osaksi hankkeiden toimintaa. Opinnäytetyön tilaaja voi tulevaisuudessa hyödyntää haastatteluista saatua tietoa oman toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys kuuluu: Miten Humakin kulttuurituotannon TKI-hankkeiden markkinointia ja viestintää on suunniteltu ja toteutettu? Tähän kysymykseen pyritään löytämään vastaus haastattelututkimuksella. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusta. Aineiston keruumenetelmänä käytetään puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyössä haastatellaan Periskooppi, Luovien alojen ja matkailun verkosto hankkeen ja TuPa, Tuottajapalveluja maahanmuuttajataustaisille luovan alan toimijoille -hankkeen työntekijöitä.
Haastattelututkimuksen lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa malli kulttuurituotannon TKI-hankkeen markkinointisuunnitelmaksi. Tämän jälkeen tehdään ns. rautalankamalli kulttuurituotannon TKI-hankkeiden viestinnän ja markkinoinnin käytännöistä. Rautalankamallissa korostetaan toimintaym-päristön analyysin, aikatauluttamisen, resursoinnin ja vuorovaikutuksen merkitystä TKI-hankkeen markkinoinnissa ja viestinnässä.
Markkinointisuunnitelma on tehty Urbaanien elämysten Helsinki -hankesuunnitelmalle. Se oli suunnitelma kulttuurimatkailuhankkeeksi, jolle haettiin valtionavustusta opetus- ja kulttuuriministeriön Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen -hausta. Tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelmasta sellainen, että hankkeeseen palkattavan tuottajan olisi helppo aloittaa työnsä, jos hankesuunnitelma olisi saanut rahoitusta ja hanke päätetty toteuttaa. Rahoitusta hankkeen toteuttamiseksi ei kuitenkaan saatu. Markkinointisuunnitelmaa voidaan kuitenkin hyödyntää mallina tulevissa kulttuurituotannon TKI-hankkeissa ja muissa kulttuurituotannon alan projekteissa.
Urbaanien elämysten Helsinki -hankesuunnitelma toimii ikään kuin esimerkkinä hankkeesta, jolle laadittiin markkinointisuunnitelma. Hankesuunnitelman markkinointisuunnitelmassa osoitetaan, miten hankkeen ja Humakin näkyvyyttä ja tunnettuutta voidaan lisätä markkinointiin ja viestintään panostamalla. Markkinointisuunnitelmassa korostuu yksityiskohtaisen suunnittelun ja sosiaalisen median merkitys.
Haastatteluaineiston pohjalta tehtyjä havaintoja ja johtopäätöksiä on hyödynnetty markkinointisuunnitelman laatimisessa. Sen laatimisessa on myös hyödynnetty tekijän osaamista ja tietämystä ammattikorkeakoulusektorista, kulttuurimatkailusta, markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta.
Haastattelututkimuksen keskeisin havainto oli, ettei tutkimuskohteena olleiden hankkeiden työntekijät tienneet millaista tukea he voivat saada Humakin viestinnältä. Opinnäytetyössä ehdotetaan Humakin viestinnän resurssien tiiviimpää integroimista osaksi hankkeiden toimintaa. Opinnäytetyön tilaaja voi tulevaisuudessa hyödyntää haastatteluista saatua tietoa oman toiminnan kehittämisessä.