Kulutushyödykkeen hinnan ilmoittamista koskeva markkinointisääntely : opas elinkeinonharjoittajalle
Tammelin, Maria (2015)
Tammelin, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota elinkeinonharjoittajalle tietoa kulutushyödykkeen hinnan ilmoittamista koskevasta markkinointisääntelystä. Työ pohjautuu voimassa olevaan lainsäädäntöön, oikeustapauksiin sekä valvontaviranomaisten laatimiin ohjeistuksiin ja kampanjoihin. Opinnäytetyössä on hyödynnetty myös kirjoittajan omaa aluehallintoviraston elinkeinovalvonnan tarkastajan työtehtävissä karttunutta tietoa.
Opinnäytetyössä esitellään tarkemmin vuonna 2013 voimaan tullutta hintamerkintäasetusta sekä kuluttajansuojalakia hintamerkintöjen ja markkinointisääntelyn osalta. Tavoitteena on käsitellä hintojen markkinointisääntelyn taustalla olevia tekijöitä, jotka luovat pohjan kansalliselle lainsäädännölle. Työ sisältää lyhyen esittelyn valvontaviranomaisista ja heidän toiminnastaan suhteessa markkinointisääntelyn valvontaan. Elinkeinonharjoittajan on hyvä myös tietää mahdolliset seuraamukset, mitä hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista aiheutuu.
Opinnäytetyö pyrkii antamaan selkeän ja tiiviin kokonaiskuvan markkinointisääntelystä ja sen eri osa-alueista. Työ on toteutettu erityisesti vastaamaan elinkeinonharjoittajien kysymyksiin säännösten noudattamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda valmis ja tiivis ohjeistus elinkeinonharjoittajalle, jonka tulee toiminnassaan soveltaa hintojen ilmoittamiseen voimassa olevaa markkinointisääntelyä.
Opinnäytetyössä esitellään tarkemmin vuonna 2013 voimaan tullutta hintamerkintäasetusta sekä kuluttajansuojalakia hintamerkintöjen ja markkinointisääntelyn osalta. Tavoitteena on käsitellä hintojen markkinointisääntelyn taustalla olevia tekijöitä, jotka luovat pohjan kansalliselle lainsäädännölle. Työ sisältää lyhyen esittelyn valvontaviranomaisista ja heidän toiminnastaan suhteessa markkinointisääntelyn valvontaan. Elinkeinonharjoittajan on hyvä myös tietää mahdolliset seuraamukset, mitä hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista aiheutuu.
Opinnäytetyö pyrkii antamaan selkeän ja tiiviin kokonaiskuvan markkinointisääntelystä ja sen eri osa-alueista. Työ on toteutettu erityisesti vastaamaan elinkeinonharjoittajien kysymyksiin säännösten noudattamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda valmis ja tiivis ohjeistus elinkeinonharjoittajalle, jonka tulee toiminnassaan soveltaa hintojen ilmoittamiseen voimassa olevaa markkinointisääntelyä.