Ohjaajan kansio : erityistä tukea tarvitsevien lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajille
Birling, Ilona (2015)
Birling, Ilona
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066446
Tiivistelmä
Tarve kehittämishankkeen eli ohjaajan kansion tarpeellisuudesta nousi Turun kaupungin Luolavuoren koulun apulaisrehtorilta. Apulaisrehtorin työnkuvaan kuuluu koulun erityistä tukea tarvitsevien lasten aamu- ja iltapäivätoiminnasta vastaaminen. Apulaisrehtori tekee tiivistä yhteistyötä hyvinvointitoimialan aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnanohjaajan kanssa. Heillä on vuosien kokemus erityistä tukea tarvitsevien lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan pyörittämisestä. Heillä on pitkään ollut ajatus aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajille suunnatusta kansiosta, mutta tekijää työlle ei ole aiemmin ollut. Mahdollisuus kansion toteutuksesta on otettu ilolla vastaan.
Kehittämishankkeena toteutettiin Turun kaupungin erityistä tukea tarvitsevien lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajille ohjaajan kansio. Ohjaajan kansion tarkoituksena on tuoda aamu- ja iltapäivä toiminnan ohjaajan työ näkyväksi ja selkeyttämään tehtävän kuvaa. Ohjaajan kansion tarkoituksena on toimia aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien apuvälineenä arjen työssä sekä toiminnan kehittämisessä. Kansio toimii myös muistilistana asioista, joita ohjaajan työtehtäviin kuuluu. Kansio on käytännön työkalu, mikä helpottaa ohjaajan työtä sekä mahdollistaa yhtenäiset toimintatavat eri toimipaikoissa.
Kehittämishanketta varten koottiin hanketyöryhmä, mikä koostui kaikkien erityistä tukea tarvitsevien lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan toimipaikkojen valitsemasta edustajasta, hyvinvointitoimialan aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnanohjaajasta, Luolavuoren koulun apulaisrehtorista sekä hankkeenvetäjästä. Työryhmä kokoontui yhdessä muutaman kerran, jonka jälkeen työskentelyä jatkettiin pienemmissä ydintyöryhmissä. Työskentelymuotona käytettiin palavereja, joissa ideoita ja ajatuksia tuotiin esiin koko ryhmän voimin. Tärkeää on, että kaikkia kuullaan ja kaikki mahdolliset ideat tuodaan kaikkien kuultavaksi.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi ohjaajan kansio, minkä tavoitteena on tehdä ohjaajan työtehtävät näkyviksi ja selkeyttää ohjaajan tehtävänkuvaa. Ohjaajan kansio otetaan käyttöön toimipaikoissa kevään 2015 aikana.
Kehittämishankkeena toteutettiin Turun kaupungin erityistä tukea tarvitsevien lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajille ohjaajan kansio. Ohjaajan kansion tarkoituksena on tuoda aamu- ja iltapäivä toiminnan ohjaajan työ näkyväksi ja selkeyttämään tehtävän kuvaa. Ohjaajan kansion tarkoituksena on toimia aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien apuvälineenä arjen työssä sekä toiminnan kehittämisessä. Kansio toimii myös muistilistana asioista, joita ohjaajan työtehtäviin kuuluu. Kansio on käytännön työkalu, mikä helpottaa ohjaajan työtä sekä mahdollistaa yhtenäiset toimintatavat eri toimipaikoissa.
Kehittämishanketta varten koottiin hanketyöryhmä, mikä koostui kaikkien erityistä tukea tarvitsevien lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan toimipaikkojen valitsemasta edustajasta, hyvinvointitoimialan aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnanohjaajasta, Luolavuoren koulun apulaisrehtorista sekä hankkeenvetäjästä. Työryhmä kokoontui yhdessä muutaman kerran, jonka jälkeen työskentelyä jatkettiin pienemmissä ydintyöryhmissä. Työskentelymuotona käytettiin palavereja, joissa ideoita ja ajatuksia tuotiin esiin koko ryhmän voimin. Tärkeää on, että kaikkia kuullaan ja kaikki mahdolliset ideat tuodaan kaikkien kuultavaksi.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi ohjaajan kansio, minkä tavoitteena on tehdä ohjaajan työtehtävät näkyviksi ja selkeyttää ohjaajan tehtävänkuvaa. Ohjaajan kansio otetaan käyttöön toimipaikoissa kevään 2015 aikana.