Kehitysvammaisen asiakkaan itsemääräämisoikeuden, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukeminen ja mahdollistaminen palvelukodissa.
Ervasti, Niina (2015)
Ervasti, Niina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056195
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on KVPS Tukena Oy, omaisjärjestötaustainen kehitysvammaisille ja muille erityis-tä tukea tarvitseville ihmisille suunnattujen palveluiden valtakunnallinen tuottaja. Kyseessä on kehittä-mistyö, joka on tehty Hyvinkäällä sijaitsevaan Lounatuulen palvelukotiyksikköön.
Opinnäytetyö käsittelee Lounatuulen palvelukodin henkilökunnalla olemassa olevia hyviä ja toimivia käytäntöjä kehitysvammaisen asiakkaan itsemääräämisoikeuden, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tu-kemiseksi ja mahdollistamiseksi. Esille nostetaan näiden toimivien käytäntöjen lisäksi riskejä, mitkä voivat estää tai heikentää edellä mainittujen teemojen toteutumista, sekä henkilöstöltä tulleita kehittä-mistoiveita. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja pyrkiä kehittämään laadukasta asiakastyötä henkilökunnan näkökulmasta, vahvistaa olemassa olevia hyviä käytäntöjä sekä kehittää uusia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämistyönä, menetelminä käytettiin yksilöhaastatteluita sekä toiminnallista aineistonkeruumenetelmää hyödyntäen. Näiden menetelmien avulla saadut vastaukset purettiin ja analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia.
Työn tuloksena saatiin tutkittavan asumisyksikön henkilökunnalle uusia näkökulmia laadukkaan asia-kastyön toteuttamiseksi, sekä saatiin aktivoitua henkilökunta kehittämään itse omaa työtään.
Työstä saatavia tuloksia pystyy hyödyntämään pääasiallisesti vain tutkitussa asumisyksikössä, eikä koko Tukena Oy:n valtakunnallisessa asumispalveluverkossa sen yksilöityjen asiakastarpeiden vuoksi.
Opinnäytetyö käsittelee Lounatuulen palvelukodin henkilökunnalla olemassa olevia hyviä ja toimivia käytäntöjä kehitysvammaisen asiakkaan itsemääräämisoikeuden, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tu-kemiseksi ja mahdollistamiseksi. Esille nostetaan näiden toimivien käytäntöjen lisäksi riskejä, mitkä voivat estää tai heikentää edellä mainittujen teemojen toteutumista, sekä henkilöstöltä tulleita kehittä-mistoiveita. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja pyrkiä kehittämään laadukasta asiakastyötä henkilökunnan näkökulmasta, vahvistaa olemassa olevia hyviä käytäntöjä sekä kehittää uusia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämistyönä, menetelminä käytettiin yksilöhaastatteluita sekä toiminnallista aineistonkeruumenetelmää hyödyntäen. Näiden menetelmien avulla saadut vastaukset purettiin ja analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia.
Työn tuloksena saatiin tutkittavan asumisyksikön henkilökunnalle uusia näkökulmia laadukkaan asia-kastyön toteuttamiseksi, sekä saatiin aktivoitua henkilökunta kehittämään itse omaa työtään.
Työstä saatavia tuloksia pystyy hyödyntämään pääasiallisesti vain tutkitussa asumisyksikössä, eikä koko Tukena Oy:n valtakunnallisessa asumispalveluverkossa sen yksilöityjen asiakastarpeiden vuoksi.