Hitta Vilse -verksamhet i friluftssäkerhet för förskoleåldersbarn i syfte att stöda gruppens sociala utveckling
Kietz, Charlotta (2015)
Kietz, Charlotta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045766
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete har varit att planera, utföra och utvärdera verksamhet i fri-luftssäkerhet för förskoleåldersbarn på ett svenskspråkigt daghem i Vanda. Examensarbetet har gjorts som ett handlingsbaserat examensarbete. Verksamheten har byggts upp med hjälp av Hitta Vilse konceptet, där barn lär sig vad de skall göra om de går vilse i skogen. Både teoretiska övningar på daghemmet och praktiska övningar i skogen har hört till verksamheten. Samtidigt som barnen har fått lära sig friluftssäkerhet, har de även fått stärka sitt självförtroende, stärka gruppens samhörighetskänsla, och göra grovmotoriska övningar. I Examensarbetet presenteras äventyrspedagogik som en del av småbarnsfostran. Gruppens betydelse för förskoleålders barns sociala utveckling och inlärning presenteras i den teoretiska delen av arbetet. Ett annat syfte med examensarbetet har varit att presentera Hitta Vilse konceptet för barngruppens barnträdgårdslärare. Detta examensarbete kan även användas som stöd i utvecklingsarbetet för miljöfostran och utomhusverksamheten på daghemmet.
Som utvärderingsmaterial har används studerandes anteckningar och bilder, samt handledarens utvärdering som givits vid diskussion med mig och skriftligen. Även barnen fick utvärdera verksamheten med hjälp av fyra olika utvärderingsmetoder. Barnen njöt av verksamheten och lärde sig grunderna i Hitta Vilse på ett berömligt sätt. Barnträdgårdsläraren fattade tycke för kursen och nämnde att han gärna deltar i Hitta Vilse utbildningen i fortsättningen. Under en kort verksamhetstid är det svårt att skapa förändringar i en grupp, och målet med verksamheten fick en annan form under processen. Det viktiga var att skapa trevliga erfarenheter för barnen och visa att skogen är en trygg lekplats. Examensarbetet presenterar äventyrspedagogiken som en metod att använda i det sociala arbetet.
Nyckelord: friluftssäkerhet, äventyrspedagogik, gruppdynamik, trygghet, småbarnspedagogik, förskola The purpose of this Bachelor´s thesis was to plan, carry out and evaluate outdoor- safety activities for children between ages four and six. This study was conducted in a Swedish speaking kindergarten in Vantaa. This Bachelor´s thesis was executed as a functional study. The activity is based on the “Hitta Vilse” – method. In the method children learn what to do if they get lost in wilderness. Both theoretical and practical exercises have been used in the study. The exercises have strengthened the children’s self-esteem. The children also learned to work as a group and improve their physical coordination. Another purpose of this thesis was to make the “Hitta Vilse” method known to the kindergarten teacher.
The study was evaluated by my guidance counselor, the kindergarten teacher. I also have evaluated the study with the help of my notes and pictures from the activities. The children also participated in the evaluation of the exercises. The children enjoyed the activity and learned the basics of the “Hitta Vilse” method. The kindergarten teacher was pleased with the method. It was important to give pleasant experiences to the children and show them that the forest can be a safe playground
Keywords: Outdoor safety, adventure learning, group dynamics, safety, early childhood education, preschool
Som utvärderingsmaterial har används studerandes anteckningar och bilder, samt handledarens utvärdering som givits vid diskussion med mig och skriftligen. Även barnen fick utvärdera verksamheten med hjälp av fyra olika utvärderingsmetoder. Barnen njöt av verksamheten och lärde sig grunderna i Hitta Vilse på ett berömligt sätt. Barnträdgårdsläraren fattade tycke för kursen och nämnde att han gärna deltar i Hitta Vilse utbildningen i fortsättningen. Under en kort verksamhetstid är det svårt att skapa förändringar i en grupp, och målet med verksamheten fick en annan form under processen. Det viktiga var att skapa trevliga erfarenheter för barnen och visa att skogen är en trygg lekplats. Examensarbetet presenterar äventyrspedagogiken som en metod att använda i det sociala arbetet.
Nyckelord: friluftssäkerhet, äventyrspedagogik, gruppdynamik, trygghet, småbarnspedagogik, förskola
The study was evaluated by my guidance counselor, the kindergarten teacher. I also have evaluated the study with the help of my notes and pictures from the activities. The children also participated in the evaluation of the exercises. The children enjoyed the activity and learned the basics of the “Hitta Vilse” method. The kindergarten teacher was pleased with the method. It was important to give pleasant experiences to the children and show them that the forest can be a safe playground
Keywords: Outdoor safety, adventure learning, group dynamics, safety, early childhood education, preschool