Mail SMS -yhdyskäytävä
Tanskanen, Mikko (2015)
Tanskanen, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056085
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda järjestelmä, jonka avulla hälytysluonteiset sähköpostit lähetetään teknikoille tekstiviestinä. Tavoitteena oli myös perehtyä järjestelmän luomiseen ja toimintaan vaadittaviin teknologioihin syvällisemmin.
Maailman muuttuessa teknologiakeskeisemmäksi on palveluiden taatun toimivuuden ja ongelmatilanteissa pikaisen palautumisen merkitys kasvanut. Hyvän palveluntarjoajan tärkeimpiä ominaisuuksia vian tapahtuessa on sen nopea havaitseminen ja siihen reagoiminen. Ennen viat havaittiin pahimmissa tapauksessa vasta asiakkaan ilmoituksesta. Nykyään kuitenkin etähallinnan ja -valvonnan aikakaudella usein palveluntarjoaja on tietoinen viasta liki samalla hetkellä tai jopa ennen asiakasta. Tämän opinnäytetyön käytännön toteutuksen tarkoituksena oli yhä nopeuttaa vikatietoisuutta ja samalla myös tuoda lisävarmuutta hälytysluontoisten viestien toimitukseen.
Työ tehtiin PTS-Lahti Oy:lle. Yritys on keskittynyt tietoteknisten järjestelmien myyntiin, niiden ylläpitoon ja asiantuntijapalveluihin. PTS-Lahti tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua, jonka tavoitteena on mahdollistaa asiakkaan keskittymisen omaan liiketoimintaansa tietoteknisten järjestelmien tuella.
Opinnäytetyön tuloksena oli järjestelmä, joka välittää sähköpostiviestejä tekstiviesteinä. Verkonvalvontaohjelma Labtechin ilmoittaessa viasta ohjelma lähettää sähköpostiviestin sähköpostilaatikkoon, jota virtualisoidulla Debian linux -alustalla suoritettava Mail SMS Gateway -ohjelma kuuntelee. Uusien viestien saapuessa ohjelma noutaa viestit ja välittää ne edelleen SMS Server Tools 3 -ohjelmalle käyttäen sille sopivaa syntaksia, jonka takia SMS Server Tools 3 kykenee lähettämään viestit eteenpäin. SMS Server Tools 3 luo viestin lähetyskäskyn. Lähetyskäsky siirretään Siemens MC35i GSM -modeemille, joka on kytkettynä verkon yli Moxa NPort 5150 -laitepalvelimen avulla. GSM -modeemi lähettää viestin matkapuhelinverkkoon, josta viesti lopulta päätyy teknikon matkapuhelimeen. Järjestelmä parantaa yrityksen työntekijöiden vikatietoisuutta ja parantaa vikojen raportoinnin toimintavarmuutta.
Maailman muuttuessa teknologiakeskeisemmäksi on palveluiden taatun toimivuuden ja ongelmatilanteissa pikaisen palautumisen merkitys kasvanut. Hyvän palveluntarjoajan tärkeimpiä ominaisuuksia vian tapahtuessa on sen nopea havaitseminen ja siihen reagoiminen. Ennen viat havaittiin pahimmissa tapauksessa vasta asiakkaan ilmoituksesta. Nykyään kuitenkin etähallinnan ja -valvonnan aikakaudella usein palveluntarjoaja on tietoinen viasta liki samalla hetkellä tai jopa ennen asiakasta. Tämän opinnäytetyön käytännön toteutuksen tarkoituksena oli yhä nopeuttaa vikatietoisuutta ja samalla myös tuoda lisävarmuutta hälytysluontoisten viestien toimitukseen.
Työ tehtiin PTS-Lahti Oy:lle. Yritys on keskittynyt tietoteknisten järjestelmien myyntiin, niiden ylläpitoon ja asiantuntijapalveluihin. PTS-Lahti tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua, jonka tavoitteena on mahdollistaa asiakkaan keskittymisen omaan liiketoimintaansa tietoteknisten järjestelmien tuella.
Opinnäytetyön tuloksena oli järjestelmä, joka välittää sähköpostiviestejä tekstiviesteinä. Verkonvalvontaohjelma Labtechin ilmoittaessa viasta ohjelma lähettää sähköpostiviestin sähköpostilaatikkoon, jota virtualisoidulla Debian linux -alustalla suoritettava Mail SMS Gateway -ohjelma kuuntelee. Uusien viestien saapuessa ohjelma noutaa viestit ja välittää ne edelleen SMS Server Tools 3 -ohjelmalle käyttäen sille sopivaa syntaksia, jonka takia SMS Server Tools 3 kykenee lähettämään viestit eteenpäin. SMS Server Tools 3 luo viestin lähetyskäskyn. Lähetyskäsky siirretään Siemens MC35i GSM -modeemille, joka on kytkettynä verkon yli Moxa NPort 5150 -laitepalvelimen avulla. GSM -modeemi lähettää viestin matkapuhelinverkkoon, josta viesti lopulta päätyy teknikon matkapuhelimeen. Järjestelmä parantaa yrityksen työntekijöiden vikatietoisuutta ja parantaa vikojen raportoinnin toimintavarmuutta.