Tv-mainonnan kehitys leikkaajan näkökulmasta
Kontunen, Piia (2015)
Kontunen, Piia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086881
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo tv-mainonnan muutoksista sekä kehityksestä koko niiden olemassaolon ajalta. Millaista on tv-mainonta nykyään ja kuinka tv-mainoksien keskeiset elementit ovat muuttuneet? Opinnäytetyö lähestyy aihetta leikkaajan näkökulmasta ja tutkii asioita joihin leikkaaja työssään kiinnittää huomiota.
Television tulevaisuudesta on keskusteltu jo pitkään. Mikä on tv-mainosten mahdollinen tulevaisuus. Voiko sitä ennustaa tuntemalla historian vai onko vihjeitä jo löydettävissä? Opinnäytetyö havainnollistaa esimerkkien kautta millaisia mainokset olivat ennen ja kuinka ne ovat kehittyneet. Tutkimustyö esittelee erilaisia leikkaustyylejä ja teorioita niiden takaa. Kuinka eri leikkaustyylejä käytetään tv- mainoksissa ja mitkä leikkaukselliset elementit muodostavat onnistuneen tv- mainoksen.
Tavoitteena oli saada lisäymmärrystä televisiomainonnasta sekä mainosleikkaamisen eri tavoista. Kuinka eri elementit muodostavat onnistuneen kokonaisuuden ja kuinka nämä elementit ovat muuttuneet vuosikymmenien aikana.
Lähdetietoina on käytetty laajasti alan kirjallisuutta. Ajantasaista tietoa on kerätty huolella valituista internetsivustoista sekä haastattelusta Nelonen Median senior promotuottajan Marko Pohjosmäen kanssa. Opinnäytetyö osoittautui ensimmäiseksi laatuaan, joten tuoreen aiheeseen liittyvän materiaalin löytäminen osoittautui odotettua työläämmäksi.
Tv-mainonta on muuttunut vuosien saatossa tekniikan kehittymisen sekä kulttuurimuutosten myötä. Televisio on pakotettu kehittymään pysyäkseen mukana tulevaisuuden mediamaailmassa.
Television tulevaisuudesta on keskusteltu jo pitkään. Mikä on tv-mainosten mahdollinen tulevaisuus. Voiko sitä ennustaa tuntemalla historian vai onko vihjeitä jo löydettävissä? Opinnäytetyö havainnollistaa esimerkkien kautta millaisia mainokset olivat ennen ja kuinka ne ovat kehittyneet. Tutkimustyö esittelee erilaisia leikkaustyylejä ja teorioita niiden takaa. Kuinka eri leikkaustyylejä käytetään tv- mainoksissa ja mitkä leikkaukselliset elementit muodostavat onnistuneen tv- mainoksen.
Tavoitteena oli saada lisäymmärrystä televisiomainonnasta sekä mainosleikkaamisen eri tavoista. Kuinka eri elementit muodostavat onnistuneen kokonaisuuden ja kuinka nämä elementit ovat muuttuneet vuosikymmenien aikana.
Lähdetietoina on käytetty laajasti alan kirjallisuutta. Ajantasaista tietoa on kerätty huolella valituista internetsivustoista sekä haastattelusta Nelonen Median senior promotuottajan Marko Pohjosmäen kanssa. Opinnäytetyö osoittautui ensimmäiseksi laatuaan, joten tuoreen aiheeseen liittyvän materiaalin löytäminen osoittautui odotettua työläämmäksi.
Tv-mainonta on muuttunut vuosien saatossa tekniikan kehittymisen sekä kulttuurimuutosten myötä. Televisio on pakotettu kehittymään pysyäkseen mukana tulevaisuuden mediamaailmassa.