Digitalisoinnin vaikutukset pankkitoimihenkilön työhön ja työhyvinvointiin
Kurunsaari, Leena (2015)
Kurunsaari, Leena
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107129
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten digitalisoituminen on vaikuttanut finanssialalla pankkitoimihenkilöiden työhön ja työhyvinvointiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana on suomalainen finanssialan yritys. Tutkimus suunnattiin yrityksen Etelä-Pohjanmaalla sijaitseviin konttoreihin.
Opinnäytetyön aineistona on hyödynnetty alan kirjallisuutta, sähköisiä viestimiä sekä kyselylomaketta. Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin sähköistä kyselyä. Kyselyssä oli pääosin valmiita, strukturoituja kysymyksiä ja muutama avoin kysymys. Kyselyssä käsiteltiin taustatietoja, työn muuttumista sekä vaikutuksia työhyvinvointiin. Linkki kyselyyn lähetettiin konttorien henkilökunnalle konttorien edustajan välityksellä. Yhteensä 62 henkilöä, eli noin 54 prosenttia kyselyn vastaanottaneista, vastasi kyselyyn.
Tulokset osoittivat, että digitalisointi on vaikuttanut pankkitoimihenkilön työhön ja työhyvinvointiin. Suurin osa vastaajista koki, että digitalisoituminen on tuonut muutoksia työhön ja muutokset ovat olleet pääosin positiivisia. Tulosten perusteella esimerkiksi itsensä ja osaamisensa kehittäminen on digitalisoitumisen myötä helpottunut. Digitalisoituminen on tuonut myös haasteita ja huonoja puolia pankkitoimihenkilön työhön, sillä tulosten perusteella esimerkiksi työmäärä ja työn kuormittavuus ovat kasvaneet ja kasvu näkyy etenkin psyykkisesti, sillä stressi ja kiire ovat lisääntyneet digitalisoitumisen myötä.
Opinnäytetyön aineistona on hyödynnetty alan kirjallisuutta, sähköisiä viestimiä sekä kyselylomaketta. Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin sähköistä kyselyä. Kyselyssä oli pääosin valmiita, strukturoituja kysymyksiä ja muutama avoin kysymys. Kyselyssä käsiteltiin taustatietoja, työn muuttumista sekä vaikutuksia työhyvinvointiin. Linkki kyselyyn lähetettiin konttorien henkilökunnalle konttorien edustajan välityksellä. Yhteensä 62 henkilöä, eli noin 54 prosenttia kyselyn vastaanottaneista, vastasi kyselyyn.
Tulokset osoittivat, että digitalisointi on vaikuttanut pankkitoimihenkilön työhön ja työhyvinvointiin. Suurin osa vastaajista koki, että digitalisoituminen on tuonut muutoksia työhön ja muutokset ovat olleet pääosin positiivisia. Tulosten perusteella esimerkiksi itsensä ja osaamisensa kehittäminen on digitalisoitumisen myötä helpottunut. Digitalisoituminen on tuonut myös haasteita ja huonoja puolia pankkitoimihenkilön työhön, sillä tulosten perusteella esimerkiksi työmäärä ja työn kuormittavuus ovat kasvaneet ja kasvu näkyy etenkin psyykkisesti, sillä stressi ja kiire ovat lisääntyneet digitalisoitumisen myötä.