Graafinen ilme yrityskuvan rakentajana : case: Artedaamit
Korhonen, Veera (2007)
Korhonen, Veera
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810213636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810213636
Tiivistelmä
Useat pienyrittäjät kokevat, että yrityksen graafiseen ilmeeseen panostaminen on rahan tuhlausta ja kuuluu ainoastaan suurille yrityksille. Pienelle yritykselle riittävät kuitenkin jo melko vähäiset panostukset, sillä minimissään jo pelkkä logo ja määritelty värimaailma luovat tunnistettavan ilmeen. Vähäisetkin elementit oikein käytettynä ja uskollisesti toistettuna antavat yritykselle suuren hyödyn muun muassa luomalla uskottavuutta sekä tunnistettavuutta. Tämän työn teoriaosuudessa käydään läpi yrityskuvan synty ja merkitys. Tarkemmin perehdytään yhteen yrityskuvan rakentamisen tärkeimmistä työkaluista, eli graafiseen ilmeeseen. Työssä käydään läpi kaikki ne keskeisimmät elementit, jotka muodostavat toimivan pohjan yrityksen visuaalisuudelle. Graafisten elementtien osuus sisältää liiketunnusten tärkeimmät ominaisuudet, värien symboliikkaa, typografian määrittelyyn vaikuttavia tekijöitä, sekä graafisen ilmeen yleisimmät käyttökohteet. Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa kuvataan suunnitteluprosessi, jossa luotiin graafinen ilme, ja ohjeistus sen käytöstä, Artedaamit-nimiselle tuotemerkille. Graafinen ilme sisältää logon, värien ja typografian määrittelyn. Ilmettä sovelletaan käyntikorttiin, lomakkeistoon ja tuote-/hoito-ohjekorttiin.