Ottaisinko FM-laitteen, äidin vai tulkin mukaan harrastukseen? : Kyselytutkimus 1–16-vuotiaiden kuulovammaisten lasten ja nuorten harrastuksista ja tulkin käytöstä harrastusten aikana
Harjula, Noora (2015)
Harjula, Noora
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295479
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Harjula, Noora. Ottaisinko FM-laitteen, äidin vai tulkin mukaan harrastukseen? Kyselytutkimus 1–16-vuotiaiden kuulovammaisten lasten ja nuorten harrastuksista ja tulkin käytöstä harrastusten aikana. Kevät 2015, 54 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyössä tutkittiin 1–16-vuotiaiden kuulovammaisten lasten ja nuorten harrastuksia. Tavoitteena oli selvittää, käyttääkö kohderyhmä tulkkia harrastuksissaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena syksyllä 2014. Kyselylomake tehtiin sähköisesti Webropol-ohjelman avulla. Sähköinen linkki jaettiin muutamille kuulovammaisille tarkoitettujen yhdistysten jäsenille, jotka jakoivat linkkiä edelleen kohderyhmään kuuluvien tietoisuuteen. Linkkiä jaettiin ainakin Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liiton, Kuuloavaimen ja Kuulovammaisten Lasten Tuki ry:n Facebook- ja kotisivuilla. Kyselyn vastaajina toimivat lasten ja nuorten vanhemmat.
Kyselyyn vastasi 56 henkilöä. Opinnäytetyön tulokset koostuvat 49 vastauksesta, koska seitsemän vastausta tuli kohderyhmän ulkopuolelta. Henkilöt, joiden ikä on ilmoitettu 16-vuotiaaksi ja jotka käyvät vielä 9. luokkaa, on otettu tuloksissa huomioon. Näin ollen he kuuluvat kohderyhmään peruskouluikäisiin ja alle kouluikäisiin.
Vastauksissa selvisi, että 90 % kohderyhmästä ei käyttänyt tulkkia harrastuksensa aikana. Tämä saattaa johtua siitä, että suurin osa kyselyyn vastaajien lapsista ja nuorista oli sisäkorvaistutteen käyttäjiä. He pärjäsivät harrastuksissa kuulemisen apuvälineen kanssa, tai heillä saattoi olla muita selviytymiskeinoja.
Ryhmien keskuudessa ei ilmennyt harrastuslajeja, jotka olisivat olleet vain tietyn ryhmän suosiossa.
Harjula, Noora. Ottaisinko FM-laitteen, äidin vai tulkin mukaan harrastukseen? Kyselytutkimus 1–16-vuotiaiden kuulovammaisten lasten ja nuorten harrastuksista ja tulkin käytöstä harrastusten aikana. Kevät 2015, 54 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyössä tutkittiin 1–16-vuotiaiden kuulovammaisten lasten ja nuorten harrastuksia. Tavoitteena oli selvittää, käyttääkö kohderyhmä tulkkia harrastuksissaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena syksyllä 2014. Kyselylomake tehtiin sähköisesti Webropol-ohjelman avulla. Sähköinen linkki jaettiin muutamille kuulovammaisille tarkoitettujen yhdistysten jäsenille, jotka jakoivat linkkiä edelleen kohderyhmään kuuluvien tietoisuuteen. Linkkiä jaettiin ainakin Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liiton, Kuuloavaimen ja Kuulovammaisten Lasten Tuki ry:n Facebook- ja kotisivuilla. Kyselyn vastaajina toimivat lasten ja nuorten vanhemmat.
Kyselyyn vastasi 56 henkilöä. Opinnäytetyön tulokset koostuvat 49 vastauksesta, koska seitsemän vastausta tuli kohderyhmän ulkopuolelta. Henkilöt, joiden ikä on ilmoitettu 16-vuotiaaksi ja jotka käyvät vielä 9. luokkaa, on otettu tuloksissa huomioon. Näin ollen he kuuluvat kohderyhmään peruskouluikäisiin ja alle kouluikäisiin.
Vastauksissa selvisi, että 90 % kohderyhmästä ei käyttänyt tulkkia harrastuksensa aikana. Tämä saattaa johtua siitä, että suurin osa kyselyyn vastaajien lapsista ja nuorista oli sisäkorvaistutteen käyttäjiä. He pärjäsivät harrastuksissa kuulemisen apuvälineen kanssa, tai heillä saattoi olla muita selviytymiskeinoja.
Ryhmien keskuudessa ei ilmennyt harrastuslajeja, jotka olisivat olleet vain tietyn ryhmän suosiossa.