Lapsen päiväkotipäivä kuvin kerrottuna
Kilpi, Johanna; Miettinen, Annastiina (2015)
Kilpi, Johanna
Miettinen, Annastiina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086979
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen kehittämistehtävänä oli luoda päiväkotiin valokuvatyöskentelyyn liittyvä menetelmä ja työstää työntekijöille suunnattu kirjallinen ohje sen käytöstä. Kehittämishankkeen aikana tarkoituksenamme oli kehittää menetelmää ja ohjetta työelämän tarpeisiin vastaaviksi ja toimiviksi, jotta niitä voidaan hyödyntää päiväkodissa myös jatkossa. Menetelmästä tulee olla hyötyä lapsille, vanhemmille ja työntekijöille. Kehittämishankkeessa kehittämismenetelminä käytimme fokusryhmää, kokeilevaa toimintaa ja jatkuvaa arviointia.
Kehittämishanke käynnistyi varsinaisesti syksyllä 2014 ja päättyi keväällä 2015. Se toteutettiin eräässä varsinaissuomalaisessa päiväkodissa, jossa on useita ryhmiä. Työskentelimme 1-3-vuotiaiden ryhmässä ja esiopetusryhmässä.
Kehittämishankkeen on tarkoitus vastata päiväkodissa huomaamaamme tarpeeseen. Mielestämme vanhemmat saavat usein lasten päiväkotipäivästä hieman pinnallisen kuvan hakiessaan lasta. Työntekijä ja vanhempi keskustelevat pikaisesti siitä, miten lapsen päivä on sujunut. Välttämättä kuitenkaan päivän tarkemmasta sisällöstä ei keskustella, ja lapsen näkökulma ei aina tule esiin aikuisten vaihtaessa kuulumisia.
Kehittämishankkeen tuotoksia ovat kehittämämme valokuvatyöskentelyyn liittyvä menetelmä ja ohje sen käytöstä. Valmis menetelmä perustuu valituilla kehittämismenetelmillä saatuihin tietoihin siitä, millainen menetelmän tulee olla, jotta sen avulla saavutetaan asettamamme tavoitteet. Menetelmässä työntekijä kuvaa lapselle merkityksellisiä hetkiä joka päivä viikon ajan. Valokuvia näytetään vanhemmalle päivittäin hänen tullessaan hakemaan lasta, ja lapsi saa kertoa työntekijän kanssa päivästään kuvien avulla. Loppuviikolla käydään läpi kuvakooste, jonka työntekijä on tehnyt otetuista kuvista. Ohje sisältää ajatuksia siitä, mihin menetelmää voisi käyttää, mitä hyötyä siitä on perheelle ja työntekijälle, kuvauksen menetelmän käytöstä, työskentelyn taustalla olevaa teoriatietoa sekä menetelmästä saatuja palautteita.
Kehittämishanke käynnistyi varsinaisesti syksyllä 2014 ja päättyi keväällä 2015. Se toteutettiin eräässä varsinaissuomalaisessa päiväkodissa, jossa on useita ryhmiä. Työskentelimme 1-3-vuotiaiden ryhmässä ja esiopetusryhmässä.
Kehittämishankkeen on tarkoitus vastata päiväkodissa huomaamaamme tarpeeseen. Mielestämme vanhemmat saavat usein lasten päiväkotipäivästä hieman pinnallisen kuvan hakiessaan lasta. Työntekijä ja vanhempi keskustelevat pikaisesti siitä, miten lapsen päivä on sujunut. Välttämättä kuitenkaan päivän tarkemmasta sisällöstä ei keskustella, ja lapsen näkökulma ei aina tule esiin aikuisten vaihtaessa kuulumisia.
Kehittämishankkeen tuotoksia ovat kehittämämme valokuvatyöskentelyyn liittyvä menetelmä ja ohje sen käytöstä. Valmis menetelmä perustuu valituilla kehittämismenetelmillä saatuihin tietoihin siitä, millainen menetelmän tulee olla, jotta sen avulla saavutetaan asettamamme tavoitteet. Menetelmässä työntekijä kuvaa lapselle merkityksellisiä hetkiä joka päivä viikon ajan. Valokuvia näytetään vanhemmalle päivittäin hänen tullessaan hakemaan lasta, ja lapsi saa kertoa työntekijän kanssa päivästään kuvien avulla. Loppuviikolla käydään läpi kuvakooste, jonka työntekijä on tehnyt otetuista kuvista. Ohje sisältää ajatuksia siitä, mihin menetelmää voisi käyttää, mitä hyötyä siitä on perheelle ja työntekijälle, kuvauksen menetelmän käytöstä, työskentelyn taustalla olevaa teoriatietoa sekä menetelmästä saatuja palautteita.