Miten paikallisradiot hyödyntävät sosiaalista mediaa?
Näslund, Ida-Maria (2015)
Näslund, Ida-Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117357
Tiivistelmä
Lähes jokaisella paikallisradiolla on käytössään yksi tai useampi sosiaalisen median kanava. Sosiaalinen media onkin madaltanut kynnystä molemminpuoliseen kommunikaatioon paikallisradioiden ja kuuntelijoiden välillä. Tutkielmani tavoitteena on selvittää, kuinka paikallisradiot käyttävät sosiaalista mediaa apunaan päivittäisessä työssään.
Tietoperustani koostuu pääasiassa nettilähteistä sekä kirjoista, jotka keskittyvät sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiin. Tutkielmani aineisto koostuu yhdeksälle paikallisradiolle lähettämäni kyselyn vastauksista ja paikallisradioiden eri sosiaalisen median kanavilta keräämästäni tiedosta. Tutkimusmenetelmänä käytän puolistrukturoitua kyselylomaketta ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkielmani tuloksista käy ilmi, että paikallisradiot kokevat tavoittavansa kohderyhmänsä parhaiten Facebookissa ja panostavat sen käyttöön eniten. Sosiaalisen median avulla kuuntelijoita pyritään aktivoimaan ja osallistamaan lähetykseen. Sosiaalinen media on tärkeä sisällönmarkkinointikeino paikallisradioille, mutta sen kautta saadaan myös palautetta ja juttuvinkkejä kuuntelijoilta. Eniten huomiota sosiaalisessa mediassa saavat kilpailut ja kuvapäivitykset. Sosiaalinen media toimii myös toimituksen välisenä yhteydenpitokanavana.
Instagramin ja Twitterin täyttä potentiaalia paikallisradiot eivät ole saaneet hyödynnettyä. Koska päivitysten keräämät reaktiomäärät olivat poikkeuksetta huomattavasti pienemmät kuin seuraajamäärät olisivat mahdollistaneet, olisi päivitysten sisällössä parannettavaa. Eri sosiaalisen median kanavien sisällöt ovat yleensä identtisiä, ja paikallisradioiden pitäisikin huomioida paremmin eri kanavien soveltuvuudet erilaiseen sisältöön. Jotta seuraajat taas olisivat aktiivisia, vaatii se aktiivisuutta myös paikallisradioilta.
Tutkielmastani on hyötyä paikallisradioille, jotka haluavat kehittää toimintaansa sosiaalisessa mediassa sekä paikallisradiolle, joka harkitsee uuteen sosiaalisen median kanavaan liittymistä. Tutkielmaani voivat soveltaa myös muut media-alan toimijat, kuten paikallislehdet, mutta sosiaalisen median käyttötavat ovat omaksuttavissa yhtä hyvin myös mihin tahansa sosiaalisen median käyttöä aloittelevan tahon tarkoituksiin.
Tietoperustani koostuu pääasiassa nettilähteistä sekä kirjoista, jotka keskittyvät sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiin. Tutkielmani aineisto koostuu yhdeksälle paikallisradiolle lähettämäni kyselyn vastauksista ja paikallisradioiden eri sosiaalisen median kanavilta keräämästäni tiedosta. Tutkimusmenetelmänä käytän puolistrukturoitua kyselylomaketta ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkielmani tuloksista käy ilmi, että paikallisradiot kokevat tavoittavansa kohderyhmänsä parhaiten Facebookissa ja panostavat sen käyttöön eniten. Sosiaalisen median avulla kuuntelijoita pyritään aktivoimaan ja osallistamaan lähetykseen. Sosiaalinen media on tärkeä sisällönmarkkinointikeino paikallisradioille, mutta sen kautta saadaan myös palautetta ja juttuvinkkejä kuuntelijoilta. Eniten huomiota sosiaalisessa mediassa saavat kilpailut ja kuvapäivitykset. Sosiaalinen media toimii myös toimituksen välisenä yhteydenpitokanavana.
Instagramin ja Twitterin täyttä potentiaalia paikallisradiot eivät ole saaneet hyödynnettyä. Koska päivitysten keräämät reaktiomäärät olivat poikkeuksetta huomattavasti pienemmät kuin seuraajamäärät olisivat mahdollistaneet, olisi päivitysten sisällössä parannettavaa. Eri sosiaalisen median kanavien sisällöt ovat yleensä identtisiä, ja paikallisradioiden pitäisikin huomioida paremmin eri kanavien soveltuvuudet erilaiseen sisältöön. Jotta seuraajat taas olisivat aktiivisia, vaatii se aktiivisuutta myös paikallisradioilta.
Tutkielmastani on hyötyä paikallisradioille, jotka haluavat kehittää toimintaansa sosiaalisessa mediassa sekä paikallisradiolle, joka harkitsee uuteen sosiaalisen median kanavaan liittymistä. Tutkielmaani voivat soveltaa myös muut media-alan toimijat, kuten paikallislehdet, mutta sosiaalisen median käyttötavat ovat omaksuttavissa yhtä hyvin myös mihin tahansa sosiaalisen median käyttöä aloittelevan tahon tarkoituksiin.