Perehdyttämiskäytännön kehittäminen rakennusliikkeessä
Hämäläinen, Antti (2015)
Hämäläinen, Antti
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127531
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää perehdyttämiskäytäntöä rakennusliikkeessä. Vanha käytäntö vei paljon perehdyttäjän aikaa ja tapahtui lähinnä ulkomuistin perusteella. Uuden perehdyttämistavan kriteereitä olivat perehdyttäjän tekemän työn vähentäminen, perehdytettävän mahdollisimman hyvä oppiminen sekä vastuun siirtäminen osalti perehdytettävälle.
Opinnäytetyössä käsiteltiin erityisesti päätoteuttajan tekemää perehdytystä. Tähän liittyy lakeja sekä asetuksia, joita selvitettiin vastuiden ja velvollisuuksien osalta. Opinnäytetyössä ideoitiin myös uusia perehdyttämismenetelmiä, kuten kokeen pitäminen. Näistä menetelmistä otettiin vertailuun hyvät ja huonot puolet, joiden perusteella kehitettiin uusi perehdyttämiskäytäntö.
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin päätoteuttajan perehdyttäjälle muistilista asioista, jotka perehdytetään. Tämä helpottaa perehdyttämisen suunnittelemista merkittävästi. Toisena tuloksena tehtiin uusi perehdyttämiskäytäntö, joka vähentää perehdyttäjän tekemää työtä, parantaa perehdytettävän oppimista ja siirtää vastuuta osin perehdytettävälle. Tämä opinnäytetyö helpottaa perehdyttäjän työtä työmaalla merkittävästi.
Opinnäytetyössä käsiteltiin erityisesti päätoteuttajan tekemää perehdytystä. Tähän liittyy lakeja sekä asetuksia, joita selvitettiin vastuiden ja velvollisuuksien osalta. Opinnäytetyössä ideoitiin myös uusia perehdyttämismenetelmiä, kuten kokeen pitäminen. Näistä menetelmistä otettiin vertailuun hyvät ja huonot puolet, joiden perusteella kehitettiin uusi perehdyttämiskäytäntö.
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin päätoteuttajan perehdyttäjälle muistilista asioista, jotka perehdytetään. Tämä helpottaa perehdyttämisen suunnittelemista merkittävästi. Toisena tuloksena tehtiin uusi perehdyttämiskäytäntö, joka vähentää perehdyttäjän tekemää työtä, parantaa perehdytettävän oppimista ja siirtää vastuuta osin perehdytettävälle. Tämä opinnäytetyö helpottaa perehdyttäjän työtä työmaalla merkittävästi.