Lapsiperheiden viihtyvyys ruokaravintolassa : case: Ristorante Momento
Vähämartti, Taru (2015)
Vähämartti, Taru
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117242
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lapsiperheiden viihtyvyyttä ruokaravintolassa. Toimeksiantajana opinnäytetyöllä on Ristorante Momento, Lahti. Tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat viihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä lapsiperheille ravintolassa. Työn tarkoituksena oli saada käyttökelpoisia kehitysideoita Ristorante Momentolle lapsiystävällisyyden parantamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee asiakaspalvelua ravintolassa ja mitä kaikkea palveluun liittyy. Käytän tietoperustassa myös hiljaista tietoa oman ammatillisuuteni kautta. Toisena pääkäsitteenä käsittelen lapsiperheiden ja lasten käyttäytymistä ravintolassa sekä ravintoloiden tarjontaa lapselle.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa olen käyttänyt kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää sekä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön teko aloitettiin helmikuussa ja sen tekeminen kesti kolme kuukautta. Tapaustutkimus on toteutettu nettikyselyn ja asiantuntijahaastattelujen avulla. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin huhtikuun alussa. Kysely kerättiin kyselylomakkeella, jonka jaoin netissä mahdollisilla kohderyhmän tapaamispaikoilla. Kysely toteutettiin viikon ajan maaliskuun lopussa. Vastauksia kyselyyn sain 94 kappaletta.
Tutkimustuloksista selvisi palvelun, oheistuotteiden, leikkipaikan ja saniteettitilojen olevan hyvin merkittäviä viihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä lapsiystävällisessä ravintolassa. Palvelu ja oheistuotteet olivat lapsiperheiden mielestä tärkeimpiä tekijöitä lapsiperheen viihtyvyyteen ravintolassa. Tuloksista selvisi myös, että nykypäivänä 30–40-vuotiaat ovat pienten lasten vanhempia ja ruokailevat useimmin ravintoloissa.
Opinnäytetyössäni tuotin konkreettisia kehittämisehdotuksia toimeksiantajalleni Ristorante Momentoon. Kehittämisehdotukset liittyvät lapsiperheiden yleiseen viihtyvyyteen ravintolassa, lapsille tarkoitettuihin oheistuotteisiin ja kalustoon sekä palveluun.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee asiakaspalvelua ravintolassa ja mitä kaikkea palveluun liittyy. Käytän tietoperustassa myös hiljaista tietoa oman ammatillisuuteni kautta. Toisena pääkäsitteenä käsittelen lapsiperheiden ja lasten käyttäytymistä ravintolassa sekä ravintoloiden tarjontaa lapselle.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa olen käyttänyt kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää sekä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön teko aloitettiin helmikuussa ja sen tekeminen kesti kolme kuukautta. Tapaustutkimus on toteutettu nettikyselyn ja asiantuntijahaastattelujen avulla. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin huhtikuun alussa. Kysely kerättiin kyselylomakkeella, jonka jaoin netissä mahdollisilla kohderyhmän tapaamispaikoilla. Kysely toteutettiin viikon ajan maaliskuun lopussa. Vastauksia kyselyyn sain 94 kappaletta.
Tutkimustuloksista selvisi palvelun, oheistuotteiden, leikkipaikan ja saniteettitilojen olevan hyvin merkittäviä viihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä lapsiystävällisessä ravintolassa. Palvelu ja oheistuotteet olivat lapsiperheiden mielestä tärkeimpiä tekijöitä lapsiperheen viihtyvyyteen ravintolassa. Tuloksista selvisi myös, että nykypäivänä 30–40-vuotiaat ovat pienten lasten vanhempia ja ruokailevat useimmin ravintoloissa.
Opinnäytetyössäni tuotin konkreettisia kehittämisehdotuksia toimeksiantajalleni Ristorante Momentoon. Kehittämisehdotukset liittyvät lapsiperheiden yleiseen viihtyvyyteen ravintolassa, lapsille tarkoitettuihin oheistuotteisiin ja kalustoon sekä palveluun.