Suunnittelutyön iteraatio asiantuntijajulkaisuissa
Lindell, Mika (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127481
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda lukijalle johdanto siihen, millaisena ja millaisista näkökulmista iteraatio ilmiönä esittäytyy asiantuntijajulkaisuissa. Käsitteenä iteraatio voidaan liittää useampaan asiayhteyteen kuten matematiikkaan, ohjelmointiin, projektien hallintaan ja koulutukseen. Tämä tutkielma tarkastelee iteraatiota projektien hallinnan yhteydessä ja suunnittelutyön näkökulmasta.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, joka esittää eri näkökulmia iteraation ja iteratiivisen prosessin määrittelyistä, sisällöstä, eduista ja haasteista.
Kirjallisuuskatsaus avaa näkökulman tavoitehakuiseen prosessiin, jonka ytimessä on toisto ja toiston kautta kasautuva ymmärrys suunnittelutyön kohteesta. Katsaus tekee huomion, että kyseessä on prosessi, jolla on yhtäläisyyksiä oppimiseen sekä siihen miten artefaktit kehittyvät kontrolloidun ympäristön ulkopuolella. Katsauksen pohjalta voidaan havaita, että yksittäisen iteraation kriittisin vaihe on tiedon kerääminen ja sen tulkinta: tässä vaiheessa tehdyt virheet johtavat ylimääräiseen suunnittelutyöhön ja sitä kautta iteratiivisen prosessin pidentymiseen.
Tutkielma toimii johdantona aiheeseen opiskelijalle tai asiantuntijalle, joka haluaa laajemmin ymmärtää iteraatiota käsitteenä ja siihen liittyviä eri näkökulmia.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, joka esittää eri näkökulmia iteraation ja iteratiivisen prosessin määrittelyistä, sisällöstä, eduista ja haasteista.
Kirjallisuuskatsaus avaa näkökulman tavoitehakuiseen prosessiin, jonka ytimessä on toisto ja toiston kautta kasautuva ymmärrys suunnittelutyön kohteesta. Katsaus tekee huomion, että kyseessä on prosessi, jolla on yhtäläisyyksiä oppimiseen sekä siihen miten artefaktit kehittyvät kontrolloidun ympäristön ulkopuolella. Katsauksen pohjalta voidaan havaita, että yksittäisen iteraation kriittisin vaihe on tiedon kerääminen ja sen tulkinta: tässä vaiheessa tehdyt virheet johtavat ylimääräiseen suunnittelutyöhön ja sitä kautta iteratiivisen prosessin pidentymiseen.
Tutkielma toimii johdantona aiheeseen opiskelijalle tai asiantuntijalle, joka haluaa laajemmin ymmärtää iteraatiota käsitteenä ja siihen liittyviä eri näkökulmia.