Harmaan talouden torjunta verotuksen näkökulmasta : Harmaa talous, musta tulevaisuus -luennon vaikuttavuus tradenomiopiskelijoiden veromyönteisyyteen
Luiro, Sanna-Kaisa; Majala, Elisa (2015)
Luiro, Sanna-Kaisa
Majala, Elisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka Harmaa talous, musta tulevaisuus –viestintäkampanjan luento vaikuttaa Oulun ammattikorkeakoulun taloushallinnon tradenomiopiskelijoiden veromyönteisyyteen. Työn toimeksiantajana toimii Verohallinto. Aihe on opinnäytetyön tekohetkellä ajankohtainen, sillä harmaan talouden torjuntaan on kiinnitetty viime aikoina yhä enemmän huomiota ja sen torjuntaan kehitetään jatkuvasti uusia keinoja. Harmaan talouden torjunta on myös yksi hallituksen kärkihankkeista. Tutkimusongelmaa lähestytään selvittämällä opiskelijoiden suhtautumisista harmaaseen talouteen liittyviin tilanteisiin ennen ja jälkeen luennon tehtävillä kyselyillä.
Työn tietoperustassa kerrotaan ensin lyhyesti harmaasta taloudesta, sen vaikutuksista ja seurauksista. Tämän jälkeen kerrotaan verotukseen liittyvistä keinoista, joilla harmaata taloutta pyritään torjumaan. Muut kuin verotukselliset keinot on jätetty rajauksen ulkopuolelle. Aineisto on kerätty pääasiassa alan kirjallisuudesta, useista eri laeista ja hallituksen esityksistä sekä Verohallinnon internet –sivuilta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytimme kyselytutkimusta. Opiskelijoille tehtiin lähes samansisältöinen kysely ennen ja jälkeen Harmaa talous, musta tulevaisuus –viestintäkampanjan luennon, joiden tarkoituksena oli mitata luennon aikaansaamaa mahdollista muutosta opiskelijoiden veronmaksumyönteisyydessä. Kysely tehtiin Webropol –ohjelmalla ja se lähetettiin ensimmäisen kyselyn yhteydessä 116 oppilaalle ja toisen kyselyn yhteydessä 126 oppilaalle.
Tutkimustuloksista selviää, että luento vaikutti opiskelijoiden veronmaksumyönteisyyteen positiivisesti. Vertailtaessa monivalintakysymysten vastauksia ennen luentoa ja luennon jälkeen, voidaan jokaisen kysymyksen vastauksien todeta muuttuneen kielteisempään suuntaan harmaata taloutta kohtaan. Avointen kysymysten vastaukset tukevat tätä johtopäätöstä.
Avoimien kysymysten vastausten perusteella etenkin Tullin ja Poliisin luennot olivat mielenkiintoisia ja toivat opiskelijoille uutta tietoa. Useat mainitsivat luennon herättäneen pohtimaan asioita uudella tavalla. Sen sijaan osa opiskelijoista olisi kaivannut Verohallinnon osuuteen lisää käytännön esimerkkejä ja esittelijöiden parempaa perehtymistä kohderyhmään. Muokkaamalla luentoa yhä enemmän kohderyhmälähtöiseksi, voitaisiin mahdollisesti saada aikaan vielä enemmän muutoksia asenteisiin.
Työn tietoperustassa kerrotaan ensin lyhyesti harmaasta taloudesta, sen vaikutuksista ja seurauksista. Tämän jälkeen kerrotaan verotukseen liittyvistä keinoista, joilla harmaata taloutta pyritään torjumaan. Muut kuin verotukselliset keinot on jätetty rajauksen ulkopuolelle. Aineisto on kerätty pääasiassa alan kirjallisuudesta, useista eri laeista ja hallituksen esityksistä sekä Verohallinnon internet –sivuilta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytimme kyselytutkimusta. Opiskelijoille tehtiin lähes samansisältöinen kysely ennen ja jälkeen Harmaa talous, musta tulevaisuus –viestintäkampanjan luennon, joiden tarkoituksena oli mitata luennon aikaansaamaa mahdollista muutosta opiskelijoiden veronmaksumyönteisyydessä. Kysely tehtiin Webropol –ohjelmalla ja se lähetettiin ensimmäisen kyselyn yhteydessä 116 oppilaalle ja toisen kyselyn yhteydessä 126 oppilaalle.
Tutkimustuloksista selviää, että luento vaikutti opiskelijoiden veronmaksumyönteisyyteen positiivisesti. Vertailtaessa monivalintakysymysten vastauksia ennen luentoa ja luennon jälkeen, voidaan jokaisen kysymyksen vastauksien todeta muuttuneen kielteisempään suuntaan harmaata taloutta kohtaan. Avointen kysymysten vastaukset tukevat tätä johtopäätöstä.
Avoimien kysymysten vastausten perusteella etenkin Tullin ja Poliisin luennot olivat mielenkiintoisia ja toivat opiskelijoille uutta tietoa. Useat mainitsivat luennon herättäneen pohtimaan asioita uudella tavalla. Sen sijaan osa opiskelijoista olisi kaivannut Verohallinnon osuuteen lisää käytännön esimerkkejä ja esittelijöiden parempaa perehtymistä kohderyhmään. Muokkaamalla luentoa yhä enemmän kohderyhmälähtöiseksi, voitaisiin mahdollisesti saada aikaan vielä enemmän muutoksia asenteisiin.