Virtuaalinen oppimisympäristö natiivikuvantamisen laboraatioharjoitteluun
Eriksson, Isabella; Huhtanen, Aki; Jantunen, Niina; Junttila, Vesa-Pekka; Kokkinen, Jaakko; Liukkonen, Joonas; Mustafa, Jalia (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Eriksson, Isabella
Huhtanen, Aki
Jantunen, Niina
Junttila, Vesa-Pekka
Kokkinen, Jaakko
Liukkonen, Joonas
Mustafa, Jalia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127642
Tiivistelmä
Metropolia Ammattikorkeakoulu alkoi tammikuussa 2015 kouluttaa röntgenhoitajia ja bioanalyytikkoja ulkopaikkakunnilla lisääntyneen työvoimatarpeen vuoksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa virtuaalinen oppimisympäristö ja luoda sinne verkko-oppimateriaalia natiiviröntgentutkimuksiin liittyen. Natiiviröntgentutkimukset kuuluvat röntgenhoitajan ammatillisen osaamisen perustaan, sillä natiivikuvaus on yleisimmin suoritettava radiologinen tutkimus. Natiiviröntgentutkimukset ovat myös ensimmäinen kuvantamismuoto, johon uudet radiografian ja sädehoidon opiskelijat perehtyvät.
Virtuaalinen oppimisympäristö suunniteltiin radiografian ja sädehoidon uusia opiskelijoita varten, erityisesti monimuoto-opiskelijoiden tarpeita ajatellen. Verkko-opetus lisääntyy koko ajan tekniikan kehittymisen myötä. Tämä mahdollistaa tiedon nopean siirtämisen, sen käsittelemisen ajasta ja paikasta riippumatta sekä sen, että opetusmateriaali on kaikkien saatavilla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja materiaalia tuotettiin koulutusohjelman opettajien toiveiden mukaisesti kurssille asetettujen oppimistavoitteiden ohjaamina. Projektin lopputuotos on 360° panoraamakuvien avulla toteutettu virtuaalinen versio Metropolian natiiviröntgenkuvantamisen laboraatiotiloista. Kuviin on upotettu PowerPoint-esityksiä ja videoita, joiden avulla opiskelija voi tutustua natiiviröntgenkuvauslaitteisiin ja röntgentutkimusprosessiin ennen käytännön laboraatioharjoitteluja. Verkko-oppimateriaalien tarkoituksena on orientoida uudet opiskelijat natiiviröntgenissä tapahtuvaan työskentelyyn, sekä selittää keskeisimmät natiivikuvantamiseen liittyvät termit
Virtuaalinen oppimisympäristö suunniteltiin radiografian ja sädehoidon uusia opiskelijoita varten, erityisesti monimuoto-opiskelijoiden tarpeita ajatellen. Verkko-opetus lisääntyy koko ajan tekniikan kehittymisen myötä. Tämä mahdollistaa tiedon nopean siirtämisen, sen käsittelemisen ajasta ja paikasta riippumatta sekä sen, että opetusmateriaali on kaikkien saatavilla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja materiaalia tuotettiin koulutusohjelman opettajien toiveiden mukaisesti kurssille asetettujen oppimistavoitteiden ohjaamina. Projektin lopputuotos on 360° panoraamakuvien avulla toteutettu virtuaalinen versio Metropolian natiiviröntgenkuvantamisen laboraatiotiloista. Kuviin on upotettu PowerPoint-esityksiä ja videoita, joiden avulla opiskelija voi tutustua natiiviröntgenkuvauslaitteisiin ja röntgentutkimusprosessiin ennen käytännön laboraatioharjoitteluja. Verkko-oppimateriaalien tarkoituksena on orientoida uudet opiskelijat natiiviröntgenissä tapahtuvaan työskentelyyn, sekä selittää keskeisimmät natiivikuvantamiseen liittyvät termit