Henkilökunnan toiminnan vaikutus ravintolaelämykseen Viikinkiravintola Harald Helsingissä
Laitinen, Inka; Guidastri, Alessia (2015)
Lataukset:
Laitinen, Inka
Guidastri, Alessia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137783
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia elämyksen tuottamista sekä henkilökunnan toiminnan vaikutusta ravintolaelämykseen Viikinkiravintola Harald Helsingissä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös tuottaa tietoa ravintolaketjun käyttöön ja tutkia elämystä yleisellä tasolla. Elämyksellisyys ja kokemusten etsiminen ovat tänä päivänä matkailu- ja ravintola-alan nousevia trendejä, joten aihe on hyvin ajankohtainen. Vastaavanlaista elämyksen tuottamiseen liittyvää ravintolalle tehtyä tutkimusta ei löydetty Suomesta tai ulkomailta.
Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle on suomalainen teemaravintolaketju Viikinkiravintola Harald Oy. Ketjun ravintoloita on seitsemällä eri paikkakunnalla, mutta tämän työn tutkimus keskittyy Helsingin toimipisteeseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen kyselylomakkeella, jossa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tutkimus tehtiin keväällä 2014 lähettämällä kyselyitä Viikinkiravintola Harald Helsingissä vierailleille asiakkaille.
Aihe on rajattu käsittelemään elämystä ja palvelua asiakkaan näkökulmasta. Tutkimusryhmä valikoitui satunnaisotannalla ravintolan asiakasrekisteristä, joka koostui ravintolassa asioineista henkilöistä. Tutkimusaiheita olivat palvelu, teema sekä vahvuudet ja heikkoudet. Tulokset osoittavat, että ravintola onnistuu palvelussaan hyvin. Kehitettävää löytyi henkilökunnan toiminnassa sekä palvelun muissa osa-alueissa. Elämyksen kokemus voidaan myös tulosten perusteella olettaa toteutuvan suurimmalle osalle asiakkaista.
Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle on suomalainen teemaravintolaketju Viikinkiravintola Harald Oy. Ketjun ravintoloita on seitsemällä eri paikkakunnalla, mutta tämän työn tutkimus keskittyy Helsingin toimipisteeseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen kyselylomakkeella, jossa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tutkimus tehtiin keväällä 2014 lähettämällä kyselyitä Viikinkiravintola Harald Helsingissä vierailleille asiakkaille.
Aihe on rajattu käsittelemään elämystä ja palvelua asiakkaan näkökulmasta. Tutkimusryhmä valikoitui satunnaisotannalla ravintolan asiakasrekisteristä, joka koostui ravintolassa asioineista henkilöistä. Tutkimusaiheita olivat palvelu, teema sekä vahvuudet ja heikkoudet. Tulokset osoittavat, että ravintola onnistuu palvelussaan hyvin. Kehitettävää löytyi henkilökunnan toiminnassa sekä palvelun muissa osa-alueissa. Elämyksen kokemus voidaan myös tulosten perusteella olettaa toteutuvan suurimmalle osalle asiakkaista.