Lasten kuvakirjojen antama kuva hoitotyöstä : laadullinen näkökulma
Lehto-Urpilainen, Mia; Rantamäki, Katri (2015)
Lehto-Urpilainen, Mia
Rantamäki, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137820
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa lasten kuvakirjojen antama kuva hoitotyöstä. Tä-män yhteenvedon avulla voidaan arvioida vastaako lastenkirjojen antama kuva todellisuutta tai hoitotyön tarpeita sekä käyttää sitä apuna pohdittaessa hoitotyötä käsittelevien lastenkirjojen kehittämistarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena on muodostaa lastenkirjojen antamasta kuvasta yhtenäinen kokonaisuus, jota voi hyödyntää lasten ja nuorten hoitotyön opetuksessa. Opinnäytetyön avulla saa tietoa ja uusia näkökulmia lastenkirjojen merkityksestä hoitotyön työvälineenä.
Opinnäytetyö perustuu laadulliseen sisällönanalyysiin. Aineisto muodostui kymmenestä lasten kuvakirjasta, joiden analysointi rajattiin koskemaan vain kirjojen tekstiä. Jokaisessa aineistoon kuuluneessa lasten kuvakirjassa tunteilla oli keskeinen rooli. Erityisesti pelkoa käsiteltiin monesta eri näkökulmasta. Sairaalaan meno oli useimmiten pelottavaa, mutta loppujen lopuksi lapsen kokemus oli kuitenkin positiivinen. Pelottavista tilanteista huolimatta kirjoissa arki jatkuu sairaalassakin ollessa. Potilaan ohjauksessa ja neuvonnassa sekä hoitamisen ja huolenpidon osa-alueilla ihminen kohtaa selkeästi ihmisen, jolloin vuorovaikutuksen merkitys korostuu. Myös toimintaympäristö pitää sisällään sosiaalisen vuorovaikutuksen ja inhimillisen elämän muut tilanteet. Tästä voimme päätellä, että ihmisen psyko-fyysis-sosiaalinen olemus ilmenee selkeästi lastenkirjojen kuvaamassa hoitotyössä.
Kirjojen eroavaisuuksista huolimatta useamman lastenhoitotyötä käsittelevän lasten kuvakirjan avulla voi muodosta yhtenäisen käsityksen hoitotyöstä. Moneen tilanteeseen sopiva yleisteos tämän päivän sairaalaelämästä kuitenkin puuttuu. Tulevaisuuden lastenkirjassa tulee opinnäyteyömme tulosten perusteella kuvata totuuden mukaisesti sairaalaan johtaneita tapahtumia, hoitotoimenpiteitä sekä sairaalan arkea vähättelemättä lapsen pelkoa.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli kehittää Metropolia Ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön opetusta kokoamalla tietoa ja materiaalia opetuksen tueksi. Opinnäytetyö on tiivis tietopaketti lastenkirjallisuudesta, lapsen kehityksestä ja näiden kahden yhdistämisen mahdollisuuksista käytännön työssä. Opinnäytetyön aineisto on valmis kirjalista, jota sekä opettaja että opiskelija voivat hyödyntää helposti työssään. Lasten kuvakirjojen käyttö monipuolistaa opetusta sekä opiskelijoiden ohjausosaamista ja täten edistää myös lasten ja nuorten hoitotyön osaamista yleisellä tasolla.
Opinnäytetyö perustuu laadulliseen sisällönanalyysiin. Aineisto muodostui kymmenestä lasten kuvakirjasta, joiden analysointi rajattiin koskemaan vain kirjojen tekstiä. Jokaisessa aineistoon kuuluneessa lasten kuvakirjassa tunteilla oli keskeinen rooli. Erityisesti pelkoa käsiteltiin monesta eri näkökulmasta. Sairaalaan meno oli useimmiten pelottavaa, mutta loppujen lopuksi lapsen kokemus oli kuitenkin positiivinen. Pelottavista tilanteista huolimatta kirjoissa arki jatkuu sairaalassakin ollessa. Potilaan ohjauksessa ja neuvonnassa sekä hoitamisen ja huolenpidon osa-alueilla ihminen kohtaa selkeästi ihmisen, jolloin vuorovaikutuksen merkitys korostuu. Myös toimintaympäristö pitää sisällään sosiaalisen vuorovaikutuksen ja inhimillisen elämän muut tilanteet. Tästä voimme päätellä, että ihmisen psyko-fyysis-sosiaalinen olemus ilmenee selkeästi lastenkirjojen kuvaamassa hoitotyössä.
Kirjojen eroavaisuuksista huolimatta useamman lastenhoitotyötä käsittelevän lasten kuvakirjan avulla voi muodosta yhtenäisen käsityksen hoitotyöstä. Moneen tilanteeseen sopiva yleisteos tämän päivän sairaalaelämästä kuitenkin puuttuu. Tulevaisuuden lastenkirjassa tulee opinnäyteyömme tulosten perusteella kuvata totuuden mukaisesti sairaalaan johtaneita tapahtumia, hoitotoimenpiteitä sekä sairaalan arkea vähättelemättä lapsen pelkoa.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli kehittää Metropolia Ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön opetusta kokoamalla tietoa ja materiaalia opetuksen tueksi. Opinnäytetyö on tiivis tietopaketti lastenkirjallisuudesta, lapsen kehityksestä ja näiden kahden yhdistämisen mahdollisuuksista käytännön työssä. Opinnäytetyön aineisto on valmis kirjalista, jota sekä opettaja että opiskelija voivat hyödyntää helposti työssään. Lasten kuvakirjojen käyttö monipuolistaa opetusta sekä opiskelijoiden ohjausosaamista ja täten edistää myös lasten ja nuorten hoitotyön osaamista yleisellä tasolla.