Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Uudistuvan verkkopalvelun lanseeraus : Case: Telkku.com
Haverila, Hanna (2015)
Haverila, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127782
Tiivistelmä
Suomen suosituin verkossa toimiva tv-ohjelmaopas Telkku.com lanseeraa uudistuneen verkkopalvelunsa kesäkuussa 2015. Opinnäytetyön toimeksiantaja Alma Diverso päätti suunnitella ja valmistella uudistuksen lanseerauksen mahdollisimman hyvin, jotta lanseeraus onnistuisi ja sille asetetut tavoitteet saavutettaisiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella yhdessä projektiryhmän kanssa uudis-tuvalle Telkku.com-verkkopalvelulle toimiva ja menestyksekäs lanseerauskokonaisuus, jonka avulla uudistunut palvelu tuodaan käyttäjien tietoisuuteen ja palvelulle saadaan lisää uusia kävijöitä sekä mainostajia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia uudistukselle kirjallinen lanseeraussuunnitelma, jota toimeksiantajalla on mahdollisuus hyödyntää myös tulevien lanseerausten suunnittelun ja toteutuksen apuna.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään lanseerausprosessia ja toisessa pääluvussa lanseerauksen markkinointiviestintää. Työn case-osiossa kerrotaan Telkku.comin uudistuslanseerauksen suunnittelusta. Case-osion jälkeen viimeisessä pääluvussa on työn pohdintaosuus, jossa käydään läpi projektin onnistumista sekä esitetään jatkotoimenpide-ehdotuksia.
Lanseerausprosessiin läheisesti liittyvä tuotekehitys rajattiin työssä tarkastelun ulkopuolelle. Markkinoinnin suunnittelussa pääpaino pidettiin aikataulusta johtuen b2c-markkinoinnissa ja b2b-markkinointia käsiteltiin suppeammin.
Työn viitekehyksenä on lanseerauksen ja markkinoinnin teoriaa, joissa korostuu palvelun digitaalisuudesta johtuen digitaalinen markkinointi. Teorian tueksi haastateltiin mainos-toimisto Adsek Oy:n asiakkuusjohtajaa sähköpostitse.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jonka tuotoksena laadittiin kirjallinen lanseeraussuunnitelma. Opinnäytetyön tuotoksena laadittu lanseeraussuunnitelma sisälsi selvitykset lanseerauksen tavoitteista, kohderyhmistä, toimenpiteistä, aikataulusta, budjetista sekä lanseerauksen seurannasta. Suunnitelmaan sisällytettiin esimerkkejä lanseerauksessa käytettävistä markkinointimateriaaleista.
Lanseeraussuunnitelmasta saatiin luotua erittäin hyvin käytäntöön sopiva apuväline toimeksiantajan nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin. Toimeksiantajan kanssa sovittiin opinnäytetyön yksityiskohtien luottamuksellisuudesta, joten työn liitteenä oleva kirjallinen lanseeraussuunnitelma on poistettu julkisesta raportista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella yhdessä projektiryhmän kanssa uudis-tuvalle Telkku.com-verkkopalvelulle toimiva ja menestyksekäs lanseerauskokonaisuus, jonka avulla uudistunut palvelu tuodaan käyttäjien tietoisuuteen ja palvelulle saadaan lisää uusia kävijöitä sekä mainostajia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia uudistukselle kirjallinen lanseeraussuunnitelma, jota toimeksiantajalla on mahdollisuus hyödyntää myös tulevien lanseerausten suunnittelun ja toteutuksen apuna.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään lanseerausprosessia ja toisessa pääluvussa lanseerauksen markkinointiviestintää. Työn case-osiossa kerrotaan Telkku.comin uudistuslanseerauksen suunnittelusta. Case-osion jälkeen viimeisessä pääluvussa on työn pohdintaosuus, jossa käydään läpi projektin onnistumista sekä esitetään jatkotoimenpide-ehdotuksia.
Lanseerausprosessiin läheisesti liittyvä tuotekehitys rajattiin työssä tarkastelun ulkopuolelle. Markkinoinnin suunnittelussa pääpaino pidettiin aikataulusta johtuen b2c-markkinoinnissa ja b2b-markkinointia käsiteltiin suppeammin.
Työn viitekehyksenä on lanseerauksen ja markkinoinnin teoriaa, joissa korostuu palvelun digitaalisuudesta johtuen digitaalinen markkinointi. Teorian tueksi haastateltiin mainos-toimisto Adsek Oy:n asiakkuusjohtajaa sähköpostitse.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jonka tuotoksena laadittiin kirjallinen lanseeraussuunnitelma. Opinnäytetyön tuotoksena laadittu lanseeraussuunnitelma sisälsi selvitykset lanseerauksen tavoitteista, kohderyhmistä, toimenpiteistä, aikataulusta, budjetista sekä lanseerauksen seurannasta. Suunnitelmaan sisällytettiin esimerkkejä lanseerauksessa käytettävistä markkinointimateriaaleista.
Lanseeraussuunnitelmasta saatiin luotua erittäin hyvin käytäntöön sopiva apuväline toimeksiantajan nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin. Toimeksiantajan kanssa sovittiin opinnäytetyön yksityiskohtien luottamuksellisuudesta, joten työn liitteenä oleva kirjallinen lanseeraussuunnitelma on poistettu julkisesta raportista.