Yläkouluikäisten nuorten näkemykset seksuaalineuvonnasta sosiaalisessa mediassa
Holopainen, Henna (2015)
Holopainen, Henna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137930
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää osana nuorten seksuaalineuvontaa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli nykyaikaistuttaa ja monipuolistuttaa koulussa annettua seksuaalineuvontaa sekä selvittää sosiaalista median käyttöä osana nuorten seksuaalineuvontaa esimerkiksi tarkoitukseen tehtyjen www- sivujen muodossa. Opinnäytetyön aihe oli osa ASSI- hanketta, jonka avulla tuettiin sähköisten terveyspalvelujen käyttöönottoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon sisältyi yhdeksän kysymystä. Kyselyn kohderyhmänä oli iisalmelaisen yläkoulun kahdeksasluokkalaiset. Vähäisen vastaajamäärän vuoksi suoritettiin lisäkysely yläkoulun yhdeksäsluokkalaisille. Vastauksia tuli lopulta 23 kappaletta.
Tutkimustuloksia ei voinut yleistää vähäisen vastaajamäärän vuoksi, mutta ne olivat suuntaa-antavia. Tutkimustulosten perusteella sosiaalista mediaa pidettiin pääosin hyvänä lisänä seksuaalineuvonnalle. Lisäksi kaivattiin aikuista kertomaan seksuaalisuudesta. Moni vastaaja korosti sosiaalisen median epäluotettavuutta, koska esimerkiksi keskustelupalstat olivat yksi eniten käytetty tiedonhaun muoto vastaajien keskuudessa. Vastaavasti seksuaalineuvontaan tarkoitetut viralliset sivustot jäivät vähimmälle käytölle tiedon etsinnässä. Tämän perusteella opettaja voisi esitellä terveystiedon tunnin lopuksi asiallisen sivuston, mistä lisätietoa aiheesta voi hakea. Kouluissa voisi korostaa opetuksessa oikean ja asiallisen tiedon etsimistä ja tunnistamista sosiaalisessa mediassa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla nuorten kokemukset mahdollisten neuvontasivujen käytöstä ja oppimisesta. Sosiaalisen median käytön hyötyä voitaisiin tutkia myös mittaamalla nuorten tietoa esimerkiksi ennen ja jälkeen sivustojen avauksen sekä tutkimalla sivustojen käyttöprosentteja.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon sisältyi yhdeksän kysymystä. Kyselyn kohderyhmänä oli iisalmelaisen yläkoulun kahdeksasluokkalaiset. Vähäisen vastaajamäärän vuoksi suoritettiin lisäkysely yläkoulun yhdeksäsluokkalaisille. Vastauksia tuli lopulta 23 kappaletta.
Tutkimustuloksia ei voinut yleistää vähäisen vastaajamäärän vuoksi, mutta ne olivat suuntaa-antavia. Tutkimustulosten perusteella sosiaalista mediaa pidettiin pääosin hyvänä lisänä seksuaalineuvonnalle. Lisäksi kaivattiin aikuista kertomaan seksuaalisuudesta. Moni vastaaja korosti sosiaalisen median epäluotettavuutta, koska esimerkiksi keskustelupalstat olivat yksi eniten käytetty tiedonhaun muoto vastaajien keskuudessa. Vastaavasti seksuaalineuvontaan tarkoitetut viralliset sivustot jäivät vähimmälle käytölle tiedon etsinnässä. Tämän perusteella opettaja voisi esitellä terveystiedon tunnin lopuksi asiallisen sivuston, mistä lisätietoa aiheesta voi hakea. Kouluissa voisi korostaa opetuksessa oikean ja asiallisen tiedon etsimistä ja tunnistamista sosiaalisessa mediassa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla nuorten kokemukset mahdollisten neuvontasivujen käytöstä ja oppimisesta. Sosiaalisen median käytön hyötyä voitaisiin tutkia myös mittaamalla nuorten tietoa esimerkiksi ennen ja jälkeen sivustojen avauksen sekä tutkimalla sivustojen käyttöprosentteja.