Lovisabornas inköpsvanor
Mannonen, Kajsa; Forstén, Frida (2015)
Mannonen, Kajsa
Forstén, Frida
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148146
Tiivistelmä
Syftet med undersökningen var att ta reda på hur affärerna kan förbättra sin verksamhet så att de uppnår kundernas förväntningar. Med undersökningen ville skribenterna försöka kart-lägga kundernas behov och åsikter gällande affärerna och deras tjänster. Genom att få en uppfattning om kundernas behov och åsikter kan skribenterna dra slutsatser om hur affärerna kunde utveckla sina tjänster. Forskningsproblemet i detta arbete var att utreda på vilka grun-der kunderna väljer affärerna de gör sina inköp i.
Kontexten baserar sig på information om Lovisa företagare och deras verksamhet. I kontex-ten finns också beskrivning av vad det finns för affärer i Lovisa samt var de är belägna. Kon-texten baserar sig på information som fåtts av Lovisa företagare samt från deras hemsidor. Den teoretiska delen består av teori om konsumentbeteendet, detaljhandel samt försäljnings-strategi och betjäningsstrategi.
Undersökningen gjordes med hjälp av ett frågeformulär. 135 respondenter svarade på fråge-formuläret. Undersökningsmetoden var kvantitativ. Resultatet av undersökningen analysera-des med hjälp av statistikprogrammet SPSS, i form av olika figurer och tabeller.
Resultatet visade att många gör en del av sina uppköp i Lovisa men att det trots det finns mycket att förbättra. Mest missnöjda var respondenterna med urvalet och prisnivån i Lovisa affärer. Men också öppethållningstiderna tyckte många att borde vara längre på vardagen men även på veckoslut. Gällande urvalet kom det fram att de finns dåligt med möbelaffärer samt affärer med barnkläder och leksaker i Lovisa. Majoriteten av de unga saknade flera klä-daffärer. En del av affärerna upplevdes trånga, speciellt när man rör sig med rullstol eller har barnvagn.
Kontexten baserar sig på information om Lovisa företagare och deras verksamhet. I kontex-ten finns också beskrivning av vad det finns för affärer i Lovisa samt var de är belägna. Kon-texten baserar sig på information som fåtts av Lovisa företagare samt från deras hemsidor. Den teoretiska delen består av teori om konsumentbeteendet, detaljhandel samt försäljnings-strategi och betjäningsstrategi.
Undersökningen gjordes med hjälp av ett frågeformulär. 135 respondenter svarade på fråge-formuläret. Undersökningsmetoden var kvantitativ. Resultatet av undersökningen analysera-des med hjälp av statistikprogrammet SPSS, i form av olika figurer och tabeller.
Resultatet visade att många gör en del av sina uppköp i Lovisa men att det trots det finns mycket att förbättra. Mest missnöjda var respondenterna med urvalet och prisnivån i Lovisa affärer. Men också öppethållningstiderna tyckte många att borde vara längre på vardagen men även på veckoslut. Gällande urvalet kom det fram att de finns dåligt med möbelaffärer samt affärer med barnkläder och leksaker i Lovisa. Majoriteten av de unga saknade flera klä-daffärer. En del av affärerna upplevdes trånga, speciellt när man rör sig med rullstol eller har barnvagn.