Raskausdiabetesäidin ohjaaminen äitiysneuvolassa : Simulaatiocase
Ylitalo, Hanna-Mari; Ohtonen, Henna-Riika (2015)
Lataukset:
Ylitalo, Hanna-Mari
Ohtonen, Henna-Riika
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148175
Tiivistelmä
Kehittämistehtävä on osa terveydenhoitajan koulutusta, ja se tehdään yleensä viimeisenä opiskeluvuonna. Useimmiten kehittämistehtävä on jatkoa jo aiemmin valmistuneelle opinnäytetyölle. Tämän kehittämistehtävän aiheena on raskausdiabetes ja raskausdiabetesäitien ohjaaminen. Gestaatio- eli raskausdiabetes on tänä päivänä yhä yleistyvä ilmiö, ja sen vuoksi raskausdiabetesta sairastavien odottavien äitien ohjaamista olisi hyvä harjoitella jo opiskelujen aikana. Laadukkaalla ohjauksella mahdollistetaan raskausdiabetesäitien hyvä hoitotasapaino raskauden aikana. Vuoden 2011 syntymärekisterin mukaan raskausdiabetesäitejä oli 12,5 % kaikista odottavista äideistä. Raskausdiabetesäitejä kohtaa äitiysneuvolatyössä yhä enenevissä määrin.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena on suunnitella, työstää ja tuottaa simulaatioharjoitus raskausdiabetesäidin ohjaamisesta äitiysneuvolassa. Simulaatioharjoitus tulee Lapin Ammattikorkeakoulun Kemin kampuksen terveydenhoitajaopiskelijoiden käyttöön. Kehittämistehtävän tavoitteena on kehittää terveydenhoitajaopiskelijoiden tietotaitoa raskausdiabeteksesta. Samalla opiskelijoiden ohjaustaidot kehittyvät raskausdiabetesäidin ohjaamiseen äitiysneuvolassa. Simulaatioympäristö mahdollistaa opiskelijoille erilaisten hoitotyön tilanteiden turvallisen harjoittelemisen.
Kehittämistehtävän teoreettinen viitekehys koostuu raskausdiabeteksesta ja raskausdiabetesta sairastavan odottavan äidin laadukkaasta ohjaamisesta äitiysneuvolassa. Raportissa kerrotaan myös simulaation käytöstä terveydenhuolto-oppilaitoksen opetuksessa sekä kehittämistehtävän toteutuksesta.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena on suunnitella, työstää ja tuottaa simulaatioharjoitus raskausdiabetesäidin ohjaamisesta äitiysneuvolassa. Simulaatioharjoitus tulee Lapin Ammattikorkeakoulun Kemin kampuksen terveydenhoitajaopiskelijoiden käyttöön. Kehittämistehtävän tavoitteena on kehittää terveydenhoitajaopiskelijoiden tietotaitoa raskausdiabeteksesta. Samalla opiskelijoiden ohjaustaidot kehittyvät raskausdiabetesäidin ohjaamiseen äitiysneuvolassa. Simulaatioympäristö mahdollistaa opiskelijoille erilaisten hoitotyön tilanteiden turvallisen harjoittelemisen.
Kehittämistehtävän teoreettinen viitekehys koostuu raskausdiabeteksesta ja raskausdiabetesta sairastavan odottavan äidin laadukkaasta ohjaamisesta äitiysneuvolassa. Raportissa kerrotaan myös simulaation käytöstä terveydenhuolto-oppilaitoksen opetuksessa sekä kehittämistehtävän toteutuksesta.