Seudullinen yhteistyö hyvinvointipalveluissa : Porin seudun vanhustenhuollon laatujärjestelmä
Lehtoranta, Heini (2007)
Lehtoranta, Heini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810213644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810213644
Tiivistelmä
Porin seudulla rakennettiin laatujärjestelmää (ISO 9001:2000) vanhustenhuoltoon vuosina 2004-2006. Laatujärjestelmän avulla tavoiteltiin palvelujen laadun, saatavuuden ja asiakaslähtöisyyden lisäämistä seudun palvelustrategian tavoitteiden mukaisesti. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata laatujärjestelmän rakentamisprosessin tausta, vaiheet ja tulokset vuoden 2006 loppuun mennessä. Opinnäytetyön aineistona käytettiin projekteissa laadittuja materiaaleja, kokouspöytäkirjoja, seudun kehittämisasiakirjoja sekä ulkoisen arvioinnin raportteja. Laatujärjestelmää rakennettiin samanaikaisesti kymmenessä Porin seudun kunnassa ja kuntien laatuvastaavat koordinoivat oman kuntansa työtä. Seudulliset projektit järjestivät laatuvastaaville, vanhustenhuollon johdolle ja henkilöstölle koulutusta. Kunnat olivat vuoden 2006 loppuun mennessä laatineet laatukäsikirjan ja ottaneet käyttöön yhteiset asiakaspalaute- ja itsearviointilomakkeet (ITE). Kuntaliiton kehittämä ITE-arviointi oli tehty kaksi kertaa, seudulliset tuotteet oli määritelty ja palveluista oli laadittu esitteet. Prosessimittarit ja laatujärjestelmät olivat kuitenkin vielä keskeneräisiä. Kuntien henkilöstöstä osa suoritti sisäisen auditointikoulutuksen ja ensimmäiset harjoitusauditoinnit tehtiin. Kehittämistyön tulokset vaihtelivat kunnittain suuresti, mikä näkyi myös ulkoisessa arvioinnissa. Kahdessa kunnassa oli laatujärjestelmä lähes valmis. Kuudessa kunnassa toimintajärjestelmää tuli täydentää ja kahdessa kunnassa järjestelmä oli vielä hyvin keskeneräinen. Laatujärjestelmän käyttöönottoa varten haettiin jatkorahoitus vuodelle 2007 ja yksi uusi kunta aloitti järjestelmän rakentamisen vuoden 2006 lopulla. Porin seudun vanhustenhuollon laadunhallinnan vakiinnuttamiseksi suositeltiin laatujärjestelmän sertifiointia ja johdon tietojärjestelmien käyttöönottoa. Seudullisen kehittämistyön kautta henkilöstön käsitykset laatujärjestelmän tarpeellisuudesta lisääntyivät. Positiivinen kehitys näkyi myös ITE-arviointien tuloksissa. Asiakaspalautejärjestelmän sekä suoran palautteen keräämisen avulla vanhustenhuollon organisaatiot saivat myös kuntalaisilta palautetta, jota hyödynnettiin toiminnan kehittämisessä. Laatujärjestelmä mahdollisti myös palvelujen tasalaatuisuuden toteutumisen seudulla.