Motivaation johtaminen henkilökohtaisessa myyntityössä
Vähänen, Johannes (2015)
Vähänen, Johannes
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten etujärjestö MMA. MMA:n tehtävänä on valvoa ja kehittää jäsentensä yhteiskunnallisia, taloudellisia ja ammatillisia etuja sekä kehittää jäsentensä ammattitietoja ja -taitoja.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä asiat motivoivat myyntityötä tekeviä henkilöitä heidän työssään ja millä tavalla nämä asiat toteutuvat. Tällä tiedolla on merkitystä erityisesti johtamisen kehittämisessä ja henkilöiden tarpeiden huomioimisessa muuttuvassa työympäristössä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti siihen, miten johtaminen ja esimiestyö, oma tiimi, oma työ ja tavoitteet sekä muut asiat vaikuttavat motivaatioon ja miten näitä asioita johdetaan.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin henkilökohtaista myyntityötä, johtamista sekä motivaatiota. Henkilökohtaista myyntityötä tarkasteltiin osana markkinoinnin kilpailukeinoja ja tarkasteltiin myyntityöhön vaikuttavia tekijöitä ja erilaisia tapoja tehdä myyntiä. Johtamista tarkasteltiin ihmisten, asioiden ja itsensä johtamisen näkökulmasta. Motivaatiota tarkasteltiin tärkeimpien motivaatioteorioiden kautta, sekä erityisesti myyntityön motivaation johtamisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä MMA:n jäsenrekisteriin marras-joulukuussa 2014. Kysely lähetettiin 865 jäsenelle, joista 164 vastasi kyselyyn. Kyselyn vastausprosentti oli 19 %.
Tutkimus osoitti, että henkilökohtaisen myyntityön motivaation johtamisessa on kehittämistä. Vastaajat kokivat, että melkein kaikissa kysytyissä asioissa liittyen johtamiseen, omaan tiimiin, omaan työhön sekä tavoitteisiin on kehittämistä, jotta mahdollisimman motivoiva työympäristö toteutuisi. Henkilökohtaisen myyntityön motivaation johtamista voidaan kehittää luomalla tasapainoa vapauden ja vastuiden välille sekä luottamalla työntekijöihin ja ottamalla heitä mukaan päätösprosessiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä asiat motivoivat myyntityötä tekeviä henkilöitä heidän työssään ja millä tavalla nämä asiat toteutuvat. Tällä tiedolla on merkitystä erityisesti johtamisen kehittämisessä ja henkilöiden tarpeiden huomioimisessa muuttuvassa työympäristössä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti siihen, miten johtaminen ja esimiestyö, oma tiimi, oma työ ja tavoitteet sekä muut asiat vaikuttavat motivaatioon ja miten näitä asioita johdetaan.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin henkilökohtaista myyntityötä, johtamista sekä motivaatiota. Henkilökohtaista myyntityötä tarkasteltiin osana markkinoinnin kilpailukeinoja ja tarkasteltiin myyntityöhön vaikuttavia tekijöitä ja erilaisia tapoja tehdä myyntiä. Johtamista tarkasteltiin ihmisten, asioiden ja itsensä johtamisen näkökulmasta. Motivaatiota tarkasteltiin tärkeimpien motivaatioteorioiden kautta, sekä erityisesti myyntityön motivaation johtamisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä MMA:n jäsenrekisteriin marras-joulukuussa 2014. Kysely lähetettiin 865 jäsenelle, joista 164 vastasi kyselyyn. Kyselyn vastausprosentti oli 19 %.
Tutkimus osoitti, että henkilökohtaisen myyntityön motivaation johtamisessa on kehittämistä. Vastaajat kokivat, että melkein kaikissa kysytyissä asioissa liittyen johtamiseen, omaan tiimiin, omaan työhön sekä tavoitteisiin on kehittämistä, jotta mahdollisimman motivoiva työympäristö toteutuisi. Henkilökohtaisen myyntityön motivaation johtamista voidaan kehittää luomalla tasapainoa vapauden ja vastuiden välille sekä luottamalla työntekijöihin ja ottamalla heitä mukaan päätösprosessiin.