Sähkömikroauto : Runko ja moottori
Ihalainen, Risto (2015)
Ihalainen, Risto
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178430
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muuttaa polttomoottorikäyttöinen mikroauto sähköllä toimivaksi. Tähän työhän rungoksi valitsimme kilpailukäyttöön suunnitellun CRG Road Rebel -mallisen mikroauton. Autossa oli ollut alun perin 125 cm3 bensiinikäyttöinen polttomoottori, joka korvattiin HPEVS AC-20 -sarjan oikosulkumoottorilla.
Oikosulkumoottorin ohjaimeksi valikoitui Curtis 1238-5601 ja akuiksi 15 kpl Kokam 40Ah Lipo-kennoja. Oikosulkumoottorista saadaan kyseisellä ohjaimella ja akuilla n. 20 kW teho ja 100 Nm vääntöä moottorinakselilta. Teho siirrettiin hammashihnan avulla auton taka-akselille.
Auton rakentaminen aloitettiin lokakuussa 2014. Silloin saatiin moottori, ohjain ja akusto. Auto on vieläkin rakenteilla, koska tavarantoimittajalla oli vaikeuksia toimittaa osia projektiin. Näin ollen emme päässeet kokeilemaan autoa ennen tämän opinnäytetyön palauttamista.
Opinnäytetyö jaettiin kahteen osaan, ja minun osuudekseni tuli kertoa auton rungon muokkaamisesta sekä moottorista. Toiseen osioon jäi akku, moottorinohjain sekä logiikka. Projektille ei löytynyt yhteistyökumppaneita, joten hoidin työn kustannukset kokonaan itse, tällöin auto jäi omaan käyttöön.
Oikosulkumoottorin ohjaimeksi valikoitui Curtis 1238-5601 ja akuiksi 15 kpl Kokam 40Ah Lipo-kennoja. Oikosulkumoottorista saadaan kyseisellä ohjaimella ja akuilla n. 20 kW teho ja 100 Nm vääntöä moottorinakselilta. Teho siirrettiin hammashihnan avulla auton taka-akselille.
Auton rakentaminen aloitettiin lokakuussa 2014. Silloin saatiin moottori, ohjain ja akusto. Auto on vieläkin rakenteilla, koska tavarantoimittajalla oli vaikeuksia toimittaa osia projektiin. Näin ollen emme päässeet kokeilemaan autoa ennen tämän opinnäytetyön palauttamista.
Opinnäytetyö jaettiin kahteen osaan, ja minun osuudekseni tuli kertoa auton rungon muokkaamisesta sekä moottorista. Toiseen osioon jäi akku, moottorinohjain sekä logiikka. Projektille ei löytynyt yhteistyökumppaneita, joten hoidin työn kustannukset kokonaan itse, tällöin auto jäi omaan käyttöön.