Alttoviulupedagogiikan muuttuminen 1980 - 2015
Laitila, Teija (2015)
Laitila, Teija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138010
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin alttoviulupedagogiikan kehittymistä vuosina 1980–2015. Tutkimusmetodeja olivat haastattelut, oppimateriaalit ja tekijän omat kokemukset. Opinnäytetyön tekijä on toiminut alttoviulistina ja opettajana 30 vuotta. Tässä työssä käsitellään soittimen valintaa, pienten alttoviulujen kehittymistä, alttoviulunsoiton opiskelun aloitusiän muuttumista, opetusmateriaalien kehittymistä sekä opetuksen kehittämistä.
Tutkimuksessa haastateltiin kahta alttoviulupedagogia, Tapio Myöhästä (Kuopion konservatorio) ja Johanna Leponiemeä (Oulun konservatorio). Haastattelumenetelmä oli teemahaastattelu. Tutkimuksessa vertailtiin vuosina 1980–2015 opetuksessa käytettyjä viulun- ja alttoviulunsoitonopetuksen alkeismateriaaleja keskenään. Tämän opinnäytetyön tekijä peilasi haastatteluja myös omiin kokemuksiinsa alttoviulunsoiton opetustyöstä ja sen kehittymisestä kolmenkymmenen vuoden (1980–2015) aikana.
Lopputuloksena tämän työn tekijä teki konkreettisen oman opetuksen kehittämissuunnitelman myös nykypäivän vaatimukset (mm. vapaa-ajan käyttö ja erilaiset oppijat) huomioon ottaen.
Tutkimuksessa haastateltiin kahta alttoviulupedagogia, Tapio Myöhästä (Kuopion konservatorio) ja Johanna Leponiemeä (Oulun konservatorio). Haastattelumenetelmä oli teemahaastattelu. Tutkimuksessa vertailtiin vuosina 1980–2015 opetuksessa käytettyjä viulun- ja alttoviulunsoitonopetuksen alkeismateriaaleja keskenään. Tämän opinnäytetyön tekijä peilasi haastatteluja myös omiin kokemuksiinsa alttoviulunsoiton opetustyöstä ja sen kehittymisestä kolmenkymmenen vuoden (1980–2015) aikana.
Lopputuloksena tämän työn tekijä teki konkreettisen oman opetuksen kehittämissuunnitelman myös nykypäivän vaatimukset (mm. vapaa-ajan käyttö ja erilaiset oppijat) huomioon ottaen.