YKSILÖLLISEN OPINTOPOLUN MAHDOLLISTAVAN OPPIMISYMPÄRISTÖN JA SITÄ TUKEVIEN PROSESSIEN KEHITTÄMINEN
Litendahl, Tapani (2015)
Litendahl, Tapani
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178428
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli opetuksen kehittämistehtävä. Tavoitteena on kehittää tieto- ja tietoliikennetekniikan alan opetusta Oulun seudun ammattiopiston Myllytullin yksikössä.Kehittämistarpeet kohdistuvat yksilöllisten opintopolkujen järjestämiseen nopeammin eteneville opiskelijoille. Kehittämistehtävässä lähtökohtana ovat asiakkaiden, eli opiskelijoiden, tarpeet sekä oppimisympäristön mahdollisuus niiden tukemiseen.
Ammattiopistossa opiskelijaryhmät eivät ole tänä päivänä kovinkaan homogeenisiä. Motivaatiosta tai muusta syystä johtuen heidän oppimisedellytyksensä vaihtelevat suuresti. Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen tukeminen on yleensä hoidettu hyvin, mutta nopeammin opiskelussaan etenevien opiskelijoiden huomioiminen on jäänyt vähemmälle. Nopeammin opiskelussaan etenevät opiskelijat haluaisivat usein valmistua nopeammassa aikataulussa, jos oppilaitos antaisi siihen mahdollisuuden. Nykyisin ei ole olemassa valmista prosessia asian ratkaisemiseksi, vaan se jää opettajan omaan harkintaan. Opettajan kannalta tilanne on haastava, sillä nykyisessä tilanteessa opettajan on järjestettävä uusia ja entistä haasteellisempia tehtäviä motivaation ylläpitämiseksi.
Opinnäytetyössä esitellään motivaation ja innovaation merkitystä oppimiseen sekä opetukseen ja sen kehittämiseen. Tutkimuksen aineisto koostuu SWOT-analyysista sekä opettajien ja opiskelijoiden haastatteluista. Sisältöanalyysin perusteella molemmat osapuolet ovat tiedostaneet nopeammin etenevien opiskelijoita kohtaavat haasteet. Opettajat ovat ammattitaitoisia, ja heistä löytyy tarvittavaa innovatiivisuutta opetuksen kehittämiseen. Tiimien sisäinen yhteistyö toimii, mutta tiimien välinen yhteistyö vaatii kehittämistä.
Opinnäytetyössä on kuvattu malli, joka mahdollistaa nopeammin etenevien opiskelijoiden nopeamman valmistumisen. Malli on todettu toimivaksi työssä esitellyn pilotoinnin yhteydessä.
Ammattiopistossa opiskelijaryhmät eivät ole tänä päivänä kovinkaan homogeenisiä. Motivaatiosta tai muusta syystä johtuen heidän oppimisedellytyksensä vaihtelevat suuresti. Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen tukeminen on yleensä hoidettu hyvin, mutta nopeammin opiskelussaan etenevien opiskelijoiden huomioiminen on jäänyt vähemmälle. Nopeammin opiskelussaan etenevät opiskelijat haluaisivat usein valmistua nopeammassa aikataulussa, jos oppilaitos antaisi siihen mahdollisuuden. Nykyisin ei ole olemassa valmista prosessia asian ratkaisemiseksi, vaan se jää opettajan omaan harkintaan. Opettajan kannalta tilanne on haastava, sillä nykyisessä tilanteessa opettajan on järjestettävä uusia ja entistä haasteellisempia tehtäviä motivaation ylläpitämiseksi.
Opinnäytetyössä esitellään motivaation ja innovaation merkitystä oppimiseen sekä opetukseen ja sen kehittämiseen. Tutkimuksen aineisto koostuu SWOT-analyysista sekä opettajien ja opiskelijoiden haastatteluista. Sisältöanalyysin perusteella molemmat osapuolet ovat tiedostaneet nopeammin etenevien opiskelijoita kohtaavat haasteet. Opettajat ovat ammattitaitoisia, ja heistä löytyy tarvittavaa innovatiivisuutta opetuksen kehittämiseen. Tiimien sisäinen yhteistyö toimii, mutta tiimien välinen yhteistyö vaatii kehittämistä.
Opinnäytetyössä on kuvattu malli, joka mahdollistaa nopeammin etenevien opiskelijoiden nopeamman valmistumisen. Malli on todettu toimivaksi työssä esitellyn pilotoinnin yhteydessä.