Kansainvälisten merikuljetusten kustannukset huolintayrityksissä
Hietaranta, Tuomas (2015)
Hietaranta, Tuomas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168380
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kansainvälisten merikuljetusten kustannusten syntyä huolinta-alan yrityksissä. Tutkin myös niiden tarjoamien palvelujen käytön kannattavuutta kustannusten vähentämismielessä. Tutkimuksesta voi olla hyötyä erityisesti suomalaisille pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka haluavat vähentää logistisia kulujaan. Työ tehtiin keväällä 2015.
Työ on jakautunut teoriaosuuteen ja empiiriseen osuuteen, lopuksi on vielä pohdintaosio. Teoriaosuudessa käsitellään kansainvälisten merikuljetusten peruskomponentit, eli niiden rooli kaupankäynnissä, osapuolet ja toimintamallit. Teorian pohjalta läpi käydään myös kuljetuksen järjestämisen tärkeimmät elementit eli tärkeimmät toimenpiteet ja asiakirjat. Huolinta-alan toiminta teoriassa on myös käytävä läpi, jotta ymmärretään, mistä haastateltujen yritysten toiminnassa on kyse. Teorian lähdemateriaaleina on käytetty aihetta käsittelevää kirjallisuutta, verkkosivuja ja artikkeleja.
Jotta empiirisessä osiossa ymmärrettäisiin paremmin kustannusten synty yrityksissä, on ylei-simmät kustannukset läpikäytävä teoriassa. Lasku kuljetuksen järjestämisestä rakentuu mo-nesta tekijästä ja siksi oli tärkeää jakaa ja eritellä eri kustannukset ja kuka niistä vastaa. Teo-riaan peilaamalla oli myös helpompaa arvioida haastateltujen yritysten ratkaisuja.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen kuului yritysten haastattelut. Työtä varten haastateltiin kolmea Suomessa toimivaa huolinta-alan yritystä. Haastattelukysymykset liittyi-vät yritysten toimintaratkaisuihin kuljetusten järjestämisessä sekä kustannusten syntyyn. Haastattelujen pohjalta käydään läpi, mitä toimenpiteitä huolintayritykset tekevät järjestettä-essä kuljetuksia ja mistä heidän asiakkaille tarjoamansa hinnat koostuvat. Asiakas vastaa loppujen lopuksi yleensä kaikista kuljetuksen kuluista, joten mukaan hintaan voivat tulla huo-litsijan toiminnasta tulevat kulut. Huolitsijalla voi kuitenkin olla paremmat mahdollisuudet saada jo teoriassa mainitut peruskulut pienemmiksi. Lopuksi arvioidaan huolintayritysten tarjoamien palvelujen ostamisen kannattavuutta, jos halutaan vähentää kustannuksia.
Työ on jakautunut teoriaosuuteen ja empiiriseen osuuteen, lopuksi on vielä pohdintaosio. Teoriaosuudessa käsitellään kansainvälisten merikuljetusten peruskomponentit, eli niiden rooli kaupankäynnissä, osapuolet ja toimintamallit. Teorian pohjalta läpi käydään myös kuljetuksen järjestämisen tärkeimmät elementit eli tärkeimmät toimenpiteet ja asiakirjat. Huolinta-alan toiminta teoriassa on myös käytävä läpi, jotta ymmärretään, mistä haastateltujen yritysten toiminnassa on kyse. Teorian lähdemateriaaleina on käytetty aihetta käsittelevää kirjallisuutta, verkkosivuja ja artikkeleja.
Jotta empiirisessä osiossa ymmärrettäisiin paremmin kustannusten synty yrityksissä, on ylei-simmät kustannukset läpikäytävä teoriassa. Lasku kuljetuksen järjestämisestä rakentuu mo-nesta tekijästä ja siksi oli tärkeää jakaa ja eritellä eri kustannukset ja kuka niistä vastaa. Teo-riaan peilaamalla oli myös helpompaa arvioida haastateltujen yritysten ratkaisuja.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen kuului yritysten haastattelut. Työtä varten haastateltiin kolmea Suomessa toimivaa huolinta-alan yritystä. Haastattelukysymykset liittyi-vät yritysten toimintaratkaisuihin kuljetusten järjestämisessä sekä kustannusten syntyyn. Haastattelujen pohjalta käydään läpi, mitä toimenpiteitä huolintayritykset tekevät järjestettä-essä kuljetuksia ja mistä heidän asiakkaille tarjoamansa hinnat koostuvat. Asiakas vastaa loppujen lopuksi yleensä kaikista kuljetuksen kuluista, joten mukaan hintaan voivat tulla huo-litsijan toiminnasta tulevat kulut. Huolitsijalla voi kuitenkin olla paremmat mahdollisuudet saada jo teoriassa mainitut peruskulut pienemmiksi. Lopuksi arvioidaan huolintayritysten tarjoamien palvelujen ostamisen kannattavuutta, jos halutaan vähentää kustannuksia.