PLAY EASILY – LEIKKIOHJELMA SOSIAALISTEN TAITOJEN HARJOITTAJANA : Tutkimus leikkiohjelman käytettävyydestä ja vaikuttavuudesta
Soukka, Marjut (2015)
Soukka, Marjut
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148127
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin Play Easily –harjoitus- ja leikkiohjelman vaikuttavuutta ja käytettävyyttä sosiaalisten taitojen harjoittajana. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena havainnointitutkimuksena, jossa oli mukana viisi 5-6 –vuotiasta lasta eräästä Peruspalvelukuntayhtymä Kallion päiväkodista. Kuvattu videoaineisto luokiteltiin teemoihin ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että lapset sisäistivät leikkimenetelmässä teemoina olleita sosiaalisen taidon tavoitteita ja osasivat linkittää oppimaansa myös myöhemmillä leikkikerroilla sekä lasten keskinäisissä vapaan leikin tilanteissa päiväkodin arjessa.
Havainnointitutkimuksen lisäksi ja käytettävyysarvioinnin tueksi päiväkodin henkilökunnalle ja lasten vanhemmille tehtiin lomakekysely, jonka avulla kerättiin mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia Play Easily –harjoitus- ja leikkiohjelman käytöstä päiväkodissa. Tutkimusryhmään osallistuneet lapset vastasivat lisäksi itsearviointikyselyyn, jonka avulla kerättiin tutkimusaineistoa lasten omista kokemuksista Play Easily –harjoitus- ja leikkimenetelmästä.
Henkilökunnan ja vanhempien vastausten perusteella kävi ilmi, että Play Easily –harjoitus- ja leikkimenetelmä koettiin erittäin tärkeäksi ja hyödylliseksi tavaksi ohjata lasten sosiaalista kasvua. Play Easily –menetelmä koettiin käytännölliseksi työkaluksi, jonka henkilökunta voisi ottaa käyttöön käytännön työhön päiväkodissa.
Havainnointitutkimuksen lisäksi ja käytettävyysarvioinnin tueksi päiväkodin henkilökunnalle ja lasten vanhemmille tehtiin lomakekysely, jonka avulla kerättiin mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia Play Easily –harjoitus- ja leikkiohjelman käytöstä päiväkodissa. Tutkimusryhmään osallistuneet lapset vastasivat lisäksi itsearviointikyselyyn, jonka avulla kerättiin tutkimusaineistoa lasten omista kokemuksista Play Easily –harjoitus- ja leikkimenetelmästä.
Henkilökunnan ja vanhempien vastausten perusteella kävi ilmi, että Play Easily –harjoitus- ja leikkimenetelmä koettiin erittäin tärkeäksi ja hyödylliseksi tavaksi ohjata lasten sosiaalista kasvua. Play Easily –menetelmä koettiin käytännölliseksi työkaluksi, jonka henkilökunta voisi ottaa käyttöön käytännön työhön päiväkodissa.