Leikki-ikäisen lapsen pelot ja niiden lieventäminen hoitotyössä : simulaatiotilanne
Snirvi, Anna; Vihervuori, Tiia; Värtö, Mari (2015)
Snirvi, Anna
Vihervuori, Tiia
Värtö, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158323
Tiivistelmä
Toteutimme opinnäytetyömme yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun Terveyden ja hoitamisen tulosalueen kanssa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella simulaatiotilanne, jonka avulla lievennetään leikki-ikäisen lapsen pelkoja hoitotyössä. Tavoitteenamme oli luoda teoriassa realistinen simulaatiotilanne, jotta pelkojen lieventämisen eri toimintatavat tulisivat tutuiksi. Lisäksi tavoitteenamme oli jakaa tietoa leikki-ikäisen lapsen peloista hoitotyön ammattilaisille sekä opiskelijoille. Yhtenä tavoitteena oli myös saada simulaatioon osallistuvat huomioimaan vanhempien osuus lapsen pelkojen lieventämisessä.
Menetelminä käytimme kehittämistyötä sekä aineiston keruuta. Haimme tietoa laajasti aiheista leikki-ikäinen lapsi, pelot, pelkojen lieventäminen, simulaatio sekä kehittämistyö. Näitä käsitteitä avasimme tarkemmin ja niiden pohjalta kokosimme tarvittavat tiedot opinnäytetyöhömme. Huomasimme, että lasten pelkoja on tutkittu laaja-alaisesti, mutta pelkojen lieventämisen käsite on tutkitussa tiedossa vielä vieras. Lieventämisen keinoja on kuitenkin tutkittu, käsitteen määrittelyn puutteesta huolimatta.
Opinnäytetyömme tavoitteet toteutuivat ajattelemallamme tavalla. Teoriatietoon pohjaten saimme luotua laadukkaan simulaatiotilanteen, josta olisi varmasti hyötyä sekä hoitoalan opinnoissa että työelämän koulutuksissa. Simulaatiossa käsittelimme 1. tyypin diabetekseen sairastunutta 5-vuotiasta Pekkaa, jolla on paljon lapselle tyypillisiä hoitotyöhön liittyviä pelkoja. Simulaatioon sisältyi lapsen pelkojen lieventämisen keinojen lisäksi myös vanhempien huomiointi pelkojen lieventämisen prosessissa.
Simulaatiotilanteemme hyötyjä olisi hyvä tutkia tulevaisuudessa, sillä uskomme simulaatiomme tuovan siihen osallistuville paljon tietoa leikki-ikäisen lapsen peloista, pelkojen lieventämisen keinoista sekä työskentelystä pelokkaiden lasten kanssa. Mielestämme simulaatiotilanne soveltuu hoitoalan opiskelijoiden opintosuunnitelmaan, erityisesti lasten hoitotyön jaksoon. Simulaatiotilanne voisi toimia myös täydennyskoulutuksissa lasten kanssa työskenteleville — kuten hoitotyön ammattilaisille ja lastentarhanopettajille
Menetelminä käytimme kehittämistyötä sekä aineiston keruuta. Haimme tietoa laajasti aiheista leikki-ikäinen lapsi, pelot, pelkojen lieventäminen, simulaatio sekä kehittämistyö. Näitä käsitteitä avasimme tarkemmin ja niiden pohjalta kokosimme tarvittavat tiedot opinnäytetyöhömme. Huomasimme, että lasten pelkoja on tutkittu laaja-alaisesti, mutta pelkojen lieventämisen käsite on tutkitussa tiedossa vielä vieras. Lieventämisen keinoja on kuitenkin tutkittu, käsitteen määrittelyn puutteesta huolimatta.
Opinnäytetyömme tavoitteet toteutuivat ajattelemallamme tavalla. Teoriatietoon pohjaten saimme luotua laadukkaan simulaatiotilanteen, josta olisi varmasti hyötyä sekä hoitoalan opinnoissa että työelämän koulutuksissa. Simulaatiossa käsittelimme 1. tyypin diabetekseen sairastunutta 5-vuotiasta Pekkaa, jolla on paljon lapselle tyypillisiä hoitotyöhön liittyviä pelkoja. Simulaatioon sisältyi lapsen pelkojen lieventämisen keinojen lisäksi myös vanhempien huomiointi pelkojen lieventämisen prosessissa.
Simulaatiotilanteemme hyötyjä olisi hyvä tutkia tulevaisuudessa, sillä uskomme simulaatiomme tuovan siihen osallistuville paljon tietoa leikki-ikäisen lapsen peloista, pelkojen lieventämisen keinoista sekä työskentelystä pelokkaiden lasten kanssa. Mielestämme simulaatiotilanne soveltuu hoitoalan opiskelijoiden opintosuunnitelmaan, erityisesti lasten hoitotyön jaksoon. Simulaatiotilanne voisi toimia myös täydennyskoulutuksissa lasten kanssa työskenteleville — kuten hoitotyön ammattilaisille ja lastentarhanopettajille