A) Opinnäytekonsertti Wäinö Aaltosen museossa 31.3.2015 B) Miksi opiskella soittamista ja mistä syystä sitä opettaisin? : sellonsoittajan ja pedagogin syvältä kumpuavat kysymykset
Manninen, Anni (2015)
Manninen, Anni
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188519
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kaksiosainen. Sen taiteellisen osa on 31.3.2015 soitettu konsertti Wäinö Aaltosen Museossa osana museon konserttisarjaa. Työni pääpaino oli valmistautuminen tätä konserttia varten ja sen soittaminen yhdessä pianisti Eveliina Kytömäen kanssa. Opinnäytetyöni kirjallinen osuus on myös jollain tapaa taiteellinen, koska sen pyrkimys ei ole olla tieteen näkökulmasta kirjoitettu työ. Kirjallinen osuus käsittelee sellonsoiton opiskelemisen ja sen opettamisen filosofiaa ja psykologiaa. Kirjallisuuden ja netistä löydettyjen lähteiden lisäksi haastattelin kolmea sellonsoiton opettajaa, jotta työssäni olisi myös konkreettinen tämän alan opettajien näkökulma.
Johdannon jälkeen käsittelen syventymisen tärkeyttä eli soittotuntitilanteesta käsin opettajan keskittymistaitoa oppimisilmapiirin luomisessa. Pohdin myös yhteisön merkitystä instrumentin opiskelemisen kannalta.
Kolmannessa osiossa etsin tekemisen merkityksellisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tämä sen takia, että ilman henkilökohtaisen merkityksellisyyden ulottuvuutta soitonopiskelu ja opettaminen eivät luonnistu.
Lopuksi kirjoitan onnellisuuden ja vapauden merkityksestä opettamisen ja oppimisen lähtökohtana. Käsittelen myös flow -ilmiötä ja sen suhdetta vapauden kokemukseen.
Johdannon jälkeen käsittelen syventymisen tärkeyttä eli soittotuntitilanteesta käsin opettajan keskittymistaitoa oppimisilmapiirin luomisessa. Pohdin myös yhteisön merkitystä instrumentin opiskelemisen kannalta.
Kolmannessa osiossa etsin tekemisen merkityksellisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tämä sen takia, että ilman henkilökohtaisen merkityksellisyyden ulottuvuutta soitonopiskelu ja opettaminen eivät luonnistu.
Lopuksi kirjoitan onnellisuuden ja vapauden merkityksestä opettamisen ja oppimisen lähtökohtana. Käsittelen myös flow -ilmiötä ja sen suhdetta vapauden kokemukseen.