Katsaus opiskelijan itsetunnon merkitykseen musiikinopiskelussa
Ilvonen, Vilja (2015)
Ilvonen, Vilja
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188572
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luon katsauksen musiikinopiskelijan itsetuntoon ja siihen, minkälainen merkitys sillä on musiikinopiskeluun. Tarkastelen itsetunnon vaikutusta opiskeluun kolmessa tilanteessa: soittotunti-, harjoittelu- ja esiintymistilanteessa.
Ensiksi selvitän yleisesti mitä itsetunto on, mitä osa-alueita siihen kuuluu ja mitkä asiat itsetunnon tasoon vaikuttaa. Avaan myös minäpystyvyys- ja alisuoriutumis-käsitteitä.
Seuraavassa luvussa pohdin yleisesti mitä hyvä musiikkikasvatus on ja mitä myönteisiä vaikutuksia sillä voi olla oppilaan itsetunnolle. Pohdin myös millä tavoin opettaja voi tukea oppilaansa itsetuntoa.
Tämän jälkeen kirjoitan harjoittelutilanteesta ja mahdollisista ongelmista, joita heikko itsetunto voi aiheuttaa. Luvussa käsittelen myös prokrastinaatiota sekä keinoja sen välttämiseen.
Viimeiseksi käsittelen esiintymistilannetta ja esittelen joitakin keinoja esiintymisjännityksen helpottamiseen.
Ensiksi selvitän yleisesti mitä itsetunto on, mitä osa-alueita siihen kuuluu ja mitkä asiat itsetunnon tasoon vaikuttaa. Avaan myös minäpystyvyys- ja alisuoriutumis-käsitteitä.
Seuraavassa luvussa pohdin yleisesti mitä hyvä musiikkikasvatus on ja mitä myönteisiä vaikutuksia sillä voi olla oppilaan itsetunnolle. Pohdin myös millä tavoin opettaja voi tukea oppilaansa itsetuntoa.
Tämän jälkeen kirjoitan harjoittelutilanteesta ja mahdollisista ongelmista, joita heikko itsetunto voi aiheuttaa. Luvussa käsittelen myös prokrastinaatiota sekä keinoja sen välttämiseen.
Viimeiseksi käsittelen esiintymistilannetta ja esittelen joitakin keinoja esiintymisjännityksen helpottamiseen.