Strategisen suunnittelun opas pk-yrityksille
Anttonen, Jari (2015)
Anttonen, Jari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188528
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimiva, lyhyt ja informatiivinen opas strategisen suunnittelun ja strategisen ajattelun perusteista pk-yrityksille. Tavoit-teena oli kehittää oppaasta sellainen kokonaisuus, joka voitaisiin myöhemmin myydä jollekin oppaasta kiinnostuneelle asiakasorganisaatiolle.
Työn teoriaosuudessa etsittiin lähdekirjallisuudesta tietoa strategisen suunnittelun perusteista. Kerääntynyttä aineistoa vertailemalla ja analysoimalla koottiin mahdollisimman hel-posti lähestyttävä ja ytimekäs paketti strategisen suunnittelun perusteista. Tiivistetyn tiedon pohjalta luotiin kolmeosainen opaskokonaisuus. Bannerin ja posterin toimivuutta testattiin kvalitatiivisella palautekyselyllä.
Opas koostui kolmesta osasta. Ensimmäinen oli sähköpostilla tai paperilehtisenä levitettävä mainosbanneri. Toinen osa oli kaksiosaisesta posterista koostuva visuaalinen kuvaus strategisesta suunnittelusta. Kolmas osa oli posteria selventävä ja lisäinformaatiota antava tekstisisältöinen opas.
Opinnäytetyö osoitti tarpeen lisätä strategiatietoutta pk-yrityksissä. Kvalitatiivisen kyselyn perusteella tuotoksen konsepti on hyödynnettävissä strategisen suunnittelun ja strategisen ajattelun edistämisessä pk-yrityksille.
Työn teoriaosuudessa etsittiin lähdekirjallisuudesta tietoa strategisen suunnittelun perusteista. Kerääntynyttä aineistoa vertailemalla ja analysoimalla koottiin mahdollisimman hel-posti lähestyttävä ja ytimekäs paketti strategisen suunnittelun perusteista. Tiivistetyn tiedon pohjalta luotiin kolmeosainen opaskokonaisuus. Bannerin ja posterin toimivuutta testattiin kvalitatiivisella palautekyselyllä.
Opas koostui kolmesta osasta. Ensimmäinen oli sähköpostilla tai paperilehtisenä levitettävä mainosbanneri. Toinen osa oli kaksiosaisesta posterista koostuva visuaalinen kuvaus strategisesta suunnittelusta. Kolmas osa oli posteria selventävä ja lisäinformaatiota antava tekstisisältöinen opas.
Opinnäytetyö osoitti tarpeen lisätä strategiatietoutta pk-yrityksissä. Kvalitatiivisen kyselyn perusteella tuotoksen konsepti on hyödynnettävissä strategisen suunnittelun ja strategisen ajattelun edistämisessä pk-yrityksille.