Internet-varausjärjestelmän kartoittaminen Hostel Riverille
Jaatinen, Tanja (2015)
Jaatinen, Tanja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158268
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää, mikä internet-varausjärjestelmä soveltuisi parhaiten Hostel Riverin käyttöön. Hostel River sijaitsee Porissa ja on yksi Suomen Hostelljärjestön jäsenistä. Tavoitteena oli myös esitellä erilaisia jakelu- ja varauskanavia ja niiden toimintaa, jotta pystyttiin selvittämään, mitä kaikkea piti huomioida jakelukanavaa valittaessa. Tutkimustehtävänä työssä oli kartoittaa avoimella kyselyllä muilta tarkkaan valituilta Suomen Hostellijärjestön jäseniltä heidän käytössä olevia varausjärjestelmiä ja jakelukanavaratkaisuja. Vastauksia analysoitiin ja vastauksista saatiin selville, mitä varausjärjestelmää käytettiin eniten hostelleissa ja saatiin myös selville eri järjestelmien haittoja ja hyötyjä. Tutkimuksella siis selvitettiin erilaisia vaihtoehtoja, joista kartoitettiin sopivin internet-varausjärjestelmä, teoriaan peilaten, jota Hostelli Riverin kannattaisi käyttää.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsiteltiin jakelukanaviin liittyvää teoriaa, muun muassa esiteltiin erilaisia jakelukanavia ja niiden valintaan vaikuttavia tekijöitä ja yrityksen saatavuutta jakelukanavassa. Toinen teoriaosa käsitteli varausjärjestelmiä ja siinä esiteltiin niiden toimintaa ja teknologiaa niiden takana. Käsiteltiin myös varauksen tekoa ja hakukoneita.
Tutkimusmenetelmänä työssä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Osalle tarkasti valituille Suomen Hostellijärjestön jäsenille lähetettiin sähköpostilla kysely, mikä koostui 15 avoimesta kysymyksestä. Kyselystä saatiin selville kuusi eri varausjärjestelmää ja tietoa niiden hallinnoimisesta, hyödyistä ja haitoista. Nuo kuusi varausjärjestelmää ovat Suomen Hostellijärjestön varauskanava, Booking,com, Expedia, Otel, Hostelworld ja HostelBookers. Varausjärjestelmiä verrattiin Boxbergin (2001, 87–88) esittämiin huomioihin, joita täytyy tarkastella ennen jakelukanavan valintaa ja varausjärjestelmistä tehtiin myös SWOT-analyysi,jonka avulla eroteltiin järjestelmän ominaisuuksista hyvät ja huonot puolet. Lopulta, kun oli arvioitu varausjärjestelmiä monipuolisesti, annoin suosituksen siitä, mitä järjestelmiä Hostel Riverin kannattaisi käyttää ja tarkastella lisää. Loppusuositukseni olivat Expedia ja Hostelworld.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsiteltiin jakelukanaviin liittyvää teoriaa, muun muassa esiteltiin erilaisia jakelukanavia ja niiden valintaan vaikuttavia tekijöitä ja yrityksen saatavuutta jakelukanavassa. Toinen teoriaosa käsitteli varausjärjestelmiä ja siinä esiteltiin niiden toimintaa ja teknologiaa niiden takana. Käsiteltiin myös varauksen tekoa ja hakukoneita.
Tutkimusmenetelmänä työssä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Osalle tarkasti valituille Suomen Hostellijärjestön jäsenille lähetettiin sähköpostilla kysely, mikä koostui 15 avoimesta kysymyksestä. Kyselystä saatiin selville kuusi eri varausjärjestelmää ja tietoa niiden hallinnoimisesta, hyödyistä ja haitoista. Nuo kuusi varausjärjestelmää ovat Suomen Hostellijärjestön varauskanava, Booking,com, Expedia, Otel, Hostelworld ja HostelBookers. Varausjärjestelmiä verrattiin Boxbergin (2001, 87–88) esittämiin huomioihin, joita täytyy tarkastella ennen jakelukanavan valintaa ja varausjärjestelmistä tehtiin myös SWOT-analyysi,jonka avulla eroteltiin järjestelmän ominaisuuksista hyvät ja huonot puolet. Lopulta, kun oli arvioitu varausjärjestelmiä monipuolisesti, annoin suosituksen siitä, mitä järjestelmiä Hostel Riverin kannattaisi käyttää ja tarkastella lisää. Loppusuositukseni olivat Expedia ja Hostelworld.