Ammattioppilaitoksen metallialan opetuksen kehittäminen yhteistyössä alueen yritysten kanssa.
Kröger, Jarkko (2015)
Kröger, Jarkko
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097075
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Keski-Pohjanmaan ammattiopiston metallialan opetuksen kehittämistä yhteistyössä alueen yritysten kanssa. Näkökulmaksi valittiin opetuksen kehittäminen yritysnäkökulmasta. Tutkimuksen avulla selvitettiin alueen metallialan yritysten näkemyksiä siitä, miten opetusta tulisi kehittää lähitulevaisuudessa. Tavoitteena oli löytää opetukseen ja opetussuunnitelman toteutukseen alueellisesti koettuja kehityskohteita.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja toteutustavaksi teemahaastattelu. Tutkimukseen osallistui seitsemän alueen metallialan yrityksistä. Haastateltaviksi valittiin sattumanvaraisesti erikokoisia yrityksiä, joissa Keski-Pohjanmaan ammattiopiston opiskelijat ovat olleet työssäoppimassa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui kvalifikaatioteorian ja kone- ja metallialan perustutkinnon perusteiden ympärille.
Tutkimuksen pohjalta löydettiin opetukseen liittyviä kehitys- ja parannuskohteita sekä aivan uusia kehityskohteita, joita ei ole opetuksessa eikä tutkinnon perusteissa aiemmin osattu lainkaan ottaa huomioon. Pääsääntöisesti uusi opetussuunnitelma koettiin yrityksissä hyväksi, mutta esimerkiksi sosiaalisten taitojen opetusta ei ole huomioitu lainkaan. Työssäoppimisen hoitamisen toivottiin parantuvan ja resursseja työssäoppimisen ohjaamiseen toivottiin lisää.
Tutkimuksessa yritysten edustajat ottivat kantaa mm. henkilökohtaisten opinpolkujen rakentamiseen sekä työmarkkinajärjestöjen esittämään 2+1 mallin toteuttamiseen käytännössä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja toteutustavaksi teemahaastattelu. Tutkimukseen osallistui seitsemän alueen metallialan yrityksistä. Haastateltaviksi valittiin sattumanvaraisesti erikokoisia yrityksiä, joissa Keski-Pohjanmaan ammattiopiston opiskelijat ovat olleet työssäoppimassa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui kvalifikaatioteorian ja kone- ja metallialan perustutkinnon perusteiden ympärille.
Tutkimuksen pohjalta löydettiin opetukseen liittyviä kehitys- ja parannuskohteita sekä aivan uusia kehityskohteita, joita ei ole opetuksessa eikä tutkinnon perusteissa aiemmin osattu lainkaan ottaa huomioon. Pääsääntöisesti uusi opetussuunnitelma koettiin yrityksissä hyväksi, mutta esimerkiksi sosiaalisten taitojen opetusta ei ole huomioitu lainkaan. Työssäoppimisen hoitamisen toivottiin parantuvan ja resursseja työssäoppimisen ohjaamiseen toivottiin lisää.
Tutkimuksessa yritysten edustajat ottivat kantaa mm. henkilökohtaisten opinpolkujen rakentamiseen sekä työmarkkinajärjestöjen esittämään 2+1 mallin toteuttamiseen käytännössä.