Osallistavat ja toiminnalliset työtavat lapsikuorossa
Jurvelin, Viena-Leena (2015)
Jurvelin, Viena-Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137966
Tiivistelmä
Esittelen opinnäytetyössäni osallistavia ja toiminnallisia työtapoja lapsikuorossa ja sitä, miten lapsikuoronjohtaja voi toimia hyvän yhteishengen edistäjänä kuoron harjoitustilanteissa. Varhaisiän musiikkikasvattajana olen oppinut runsaasti lasten kanssa toteutettavia yhteisöllisiä työtapoja, joita sovellan lapsikuoronjohtajan työssä.
Lapsikuoronjohtaja tasapainoilee usein työssään kasvattajan ja muusikon roolin välillä. Lisäksi oman haasteensa työhön tuo ajankäyttö: lapsikuorot harjoittelevat yleensä vain tunnin tai kaksi kerrallaan. Kuoroharjoituksen aikana pitäisi ehtiä opettaa äänenkäytön perusteita, kehittää kuoron sointia ja kuuntelua, harjoituttaa ohjelmistoa esiintymisiä varten ja kaiken tämän lisäksi vielä huomioida lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukeminen. Sen vuoksi kuoroharjoituksissa ovat tärkeitä monipuoliset osallistavat harjoitteet, joiden avulla opitaan lapsille mielekkäällä tavalla sekä äänenkäytöllisiä asioita että ohjelmistoa.
Työn aluksi tutustun lapsikuoroikäisen lapsen maailmaan ja 7–13-vuotiaiden lasten kehittymisen vaiheeseen. Tämän jälkeen perehdyn lapsen laulamisen perusteisiin ja tavoitteisiin, terveeseen äänenkäyttöön ja lapsilaulajille sopivaan ohjelmistoon. Seuraavaksi pohdin lapsikuoronjohtajan työnkuvaa, omia kokemuksiani kuorosta ja sitä, miten varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja voi soveltaa lapsikuorotyössä.
Tärkeä osa työtäni ovat esimerkit lapsikuorossa käyttämistäni osallistavista ja toiminnallisista työtavoista. Työtapoja kehitellessäni olen pyrkinyt ottamaan huomioon lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisen, monipuoliset oppimistyylit ja kuoron yhteishengen parantamisen. Olennaista on myös kuoronjohtajan innostava esimerkki, heittäytyminen harjoituttamistilanteessa, kuorolaisten arvostaminen ja heidän mielipiteidensä kuunteleminen.
Lapsikuoronjohtaja tasapainoilee usein työssään kasvattajan ja muusikon roolin välillä. Lisäksi oman haasteensa työhön tuo ajankäyttö: lapsikuorot harjoittelevat yleensä vain tunnin tai kaksi kerrallaan. Kuoroharjoituksen aikana pitäisi ehtiä opettaa äänenkäytön perusteita, kehittää kuoron sointia ja kuuntelua, harjoituttaa ohjelmistoa esiintymisiä varten ja kaiken tämän lisäksi vielä huomioida lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukeminen. Sen vuoksi kuoroharjoituksissa ovat tärkeitä monipuoliset osallistavat harjoitteet, joiden avulla opitaan lapsille mielekkäällä tavalla sekä äänenkäytöllisiä asioita että ohjelmistoa.
Työn aluksi tutustun lapsikuoroikäisen lapsen maailmaan ja 7–13-vuotiaiden lasten kehittymisen vaiheeseen. Tämän jälkeen perehdyn lapsen laulamisen perusteisiin ja tavoitteisiin, terveeseen äänenkäyttöön ja lapsilaulajille sopivaan ohjelmistoon. Seuraavaksi pohdin lapsikuoronjohtajan työnkuvaa, omia kokemuksiani kuorosta ja sitä, miten varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja voi soveltaa lapsikuorotyössä.
Tärkeä osa työtäni ovat esimerkit lapsikuorossa käyttämistäni osallistavista ja toiminnallisista työtavoista. Työtapoja kehitellessäni olen pyrkinyt ottamaan huomioon lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisen, monipuoliset oppimistyylit ja kuoron yhteishengen parantamisen. Olennaista on myös kuoronjohtajan innostava esimerkki, heittäytyminen harjoituttamistilanteessa, kuorolaisten arvostaminen ja heidän mielipiteidensä kuunteleminen.