Yhden miehen peliprojekti : case: And So It Was
Markkula, Janne (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Markkula, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148105
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia peliprojektin suunnittelua ja toteuttamista ja niihin liittyviä haasteita tilanteessa, jossa pelin ensisijaisia kehittäjiä on vain yksi. Työssä käytetään esimerkkinä omaa And So It Was -tietokonepeliäni, jota olen työstänyt noin kahden vuoden ajan pääsääntöisesti yksin. Olen pelin ainoa kehittäjä, mikä tarkoittaa sitä, että olen tehnyt projektissa lähes kaiken itse, musiikkia ja ääniefektejä lukuunottamatta. Itse peli on tehty Unity-pelimoottorilla, mutta opinnäytetyö on kirjoitettu yleispätevästi, eikä
se keskity minkään tietyn pelimoottorin tai työkalun ominaisuuksiin.
Opinnäytetyössä käydään läpi yhden kehittäjän peliprojektin aloituksen kannalta olennaisia asioita, kuten omien taitojen, peli-idean laajuuden ja toteutuskelpoisuuden arviointia sekä pelin toteutuksen osa-alueita. Myös pelimoottorin, työkalujen ja ohjelmointikielen valintaa ja valinnan tärkeyttä pohditaan. Työn tarkoituksena on antaa lukijalle realistinen käsitys siitä, mitä peliprojektin toteuttaminen vaatii ja miten sellaisen aloittamiseen ja toteuttamiseen kannattaa valmistautua.
Peliprojektin toteuttamisen jokaista osa-aluetta käsitellään sekä yleisesti että And So It Was -peliprojektin kontekstissa. Lopputuloksena on monipuolinen katsaus yhden kehittäjän peliprojekteissa huomioon otettavista asioista sekä peliprojektin eri työvaiheista.
se keskity minkään tietyn pelimoottorin tai työkalun ominaisuuksiin.
Opinnäytetyössä käydään läpi yhden kehittäjän peliprojektin aloituksen kannalta olennaisia asioita, kuten omien taitojen, peli-idean laajuuden ja toteutuskelpoisuuden arviointia sekä pelin toteutuksen osa-alueita. Myös pelimoottorin, työkalujen ja ohjelmointikielen valintaa ja valinnan tärkeyttä pohditaan. Työn tarkoituksena on antaa lukijalle realistinen käsitys siitä, mitä peliprojektin toteuttaminen vaatii ja miten sellaisen aloittamiseen ja toteuttamiseen kannattaa valmistautua.
Peliprojektin toteuttamisen jokaista osa-aluetta käsitellään sekä yleisesti että And So It Was -peliprojektin kontekstissa. Lopputuloksena on monipuolinen katsaus yhden kehittäjän peliprojekteissa huomioon otettavista asioista sekä peliprojektin eri työvaiheista.