#PuhutaanSeksistä - tyttöryhmä 9.-luokkalaisille
Perämäki, Kirsi; Lehmonen, Roosa (2015)
Perämäki, Kirsi
Lehmonen, Roosa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138000
Tiivistelmä
Suomalaisten nuorten seksuaaliterveys ja seksuaaliterveyteen liittyvät tiedot ovat viime vuosina tutkitusti heikentyneet. Sukupuolielämä alkaa yhä nuoremmalla iällä, mikä on yhdistetty monien psykososiaalisten ongelmien, kuten masentuneisuuden, ilmenemiseen. Nuorten riskikäyttäytyminen eli erilaisille vaaroille altistava käyttäytyminen on yleistynyt viime vuosina ja se on Suomessa yleisempää kuin kehittyneissä maissa keskimäärin. Nuorena aloitettu riskikäyttäytyminen on yhteydessä riskikäyttäytymiseen myös aikuisena, minkä vuoksi nuoren itsetunnon tukeminen on ensisijaisen tärkeää.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea yläasteikäisten tyttöjen itsetunnon kehittymistä ja vahvistumista keskustelemalla heidän kanssaan seksuaalisesta kehityksestä ja seksuaalioikeuksista tyttöryhmässä. Opinnäytetyön tavoitteina oli tuottaa tyttöryhmän #PuhutaanSeksistä–sisältö sekä pilotoida #PuhutaanSeksistä-tyttöryhmämalli. 9.-luokkalaisista tytöistä koostunut suljettu pienryhmä kokoontui itä-uudenmaalaisella yläkoululla viisi kertaa viiden viikon aikana, tammi-helmikuussa 2015. Tapaamiset kestivät tunnin kerrallaan. Tyttöryhmän tapaamiset olivat tavoitteellisia, ja tavoitteisiin pääsyä arvioitiin ryhmätilanteita havainnoimalla. Ryhmässä käytettiin erilaisia opetusmenetelmiä kuten ryhmätöitä, julisteita, tarinoita ja vierailua ehkäisyneuvolassa.
Jokaisella ryhmätapaamisella oli ennalta valittu aihe, joista yhdessä muodostui monipuolinen kokonaisuus nuoren seksuaaliterveydestä. Tapaamisten sisällöt suunniteltiin joustaviksi tyttöjen toiveiden ja ryhmän tarpeiden mukaan. Tapaamisten aiheet valittiin aikaisemman nuorten seksuaaliterveyteen liittyvän tutkimustiedon perusteella.
Tässä opinnäytetyössä tyttöryhmän tarpeellisuutta arvioitiin havainnoinnin ja viimeisellä tapaamiskerralla täytettyjen nimettömien palautelomakkeiden avulla. Kaikki tytöt kokivat ryhmässä toimimisen mielekkääksi ja tapaamisissa käsitellyt aiheet itselleen ajankohtaisiksi. Kaikki tytöistä vastasivat saaneensa hyödyllistä tietoa seksuaalisuuteen liittyvistä aiheista, mutta vain osa koki, että tieto oli heille uutta. Suurin osa tytöistä koki, että tapaamiskertoja ei ollut riittävästi. Ohjaajien toiminta ryhmässä koettiin hyväksi.
Tavoitteessa tuottaa tyttöryhmän sisältö ja pilotoida tyttöryhmän malli onnistuttiin huolellisten valmistelujen ja tarkan suunnittelun ansiosta erinomaisesti. Ryhmän sisältö toteutettiin monipuolisena ja pilotointi onnistui. Havaintojen ja palautelomakkeiden pohjalta voidaan todeta, että yläkouluikäisten tyttöjen seksuaalisen kehityksen tukeminen kouluterveydenhuollon ja opetussuunnitelman tarjoaman informaation lisäksi on erittäin tärkeää.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea yläasteikäisten tyttöjen itsetunnon kehittymistä ja vahvistumista keskustelemalla heidän kanssaan seksuaalisesta kehityksestä ja seksuaalioikeuksista tyttöryhmässä. Opinnäytetyön tavoitteina oli tuottaa tyttöryhmän #PuhutaanSeksistä–sisältö sekä pilotoida #PuhutaanSeksistä-tyttöryhmämalli. 9.-luokkalaisista tytöistä koostunut suljettu pienryhmä kokoontui itä-uudenmaalaisella yläkoululla viisi kertaa viiden viikon aikana, tammi-helmikuussa 2015. Tapaamiset kestivät tunnin kerrallaan. Tyttöryhmän tapaamiset olivat tavoitteellisia, ja tavoitteisiin pääsyä arvioitiin ryhmätilanteita havainnoimalla. Ryhmässä käytettiin erilaisia opetusmenetelmiä kuten ryhmätöitä, julisteita, tarinoita ja vierailua ehkäisyneuvolassa.
Jokaisella ryhmätapaamisella oli ennalta valittu aihe, joista yhdessä muodostui monipuolinen kokonaisuus nuoren seksuaaliterveydestä. Tapaamisten sisällöt suunniteltiin joustaviksi tyttöjen toiveiden ja ryhmän tarpeiden mukaan. Tapaamisten aiheet valittiin aikaisemman nuorten seksuaaliterveyteen liittyvän tutkimustiedon perusteella.
Tässä opinnäytetyössä tyttöryhmän tarpeellisuutta arvioitiin havainnoinnin ja viimeisellä tapaamiskerralla täytettyjen nimettömien palautelomakkeiden avulla. Kaikki tytöt kokivat ryhmässä toimimisen mielekkääksi ja tapaamisissa käsitellyt aiheet itselleen ajankohtaisiksi. Kaikki tytöistä vastasivat saaneensa hyödyllistä tietoa seksuaalisuuteen liittyvistä aiheista, mutta vain osa koki, että tieto oli heille uutta. Suurin osa tytöistä koki, että tapaamiskertoja ei ollut riittävästi. Ohjaajien toiminta ryhmässä koettiin hyväksi.
Tavoitteessa tuottaa tyttöryhmän sisältö ja pilotoida tyttöryhmän malli onnistuttiin huolellisten valmistelujen ja tarkan suunnittelun ansiosta erinomaisesti. Ryhmän sisältö toteutettiin monipuolisena ja pilotointi onnistui. Havaintojen ja palautelomakkeiden pohjalta voidaan todeta, että yläkouluikäisten tyttöjen seksuaalisen kehityksen tukeminen kouluterveydenhuollon ja opetussuunnitelman tarjoaman informaation lisäksi on erittäin tärkeää.