Muotikaupan sähköisen kanta-asiakasviestinnän tehostaminen kanta-asiakkaiden asiakasprofiilin ja heidän toiveidensa avulla : Case: VILA Clothes
Lehtinen, Annukka (2015)
Lehtinen, Annukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198825
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen VILA Clothesin kanta-asiakkaiden asiakasprofiili on, ja kuinka sitä voidaan hyödyntää sähköisessä kanta-asiakasviestinnässä. Lisäksi selvitettiin kanta-asiakkaiden toiveet heihin kohdistuvasta sähköisestä kanta-asiakasviestinnästä sisällöllisesti ja lähetystiheydellisesti.
Opinnäytetyön viitekehys keskittyi kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja yrityksen sähköi-seen kanta-asiakasviestintään. Tutkimus suoritettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena viikon kestäneen verkkokyselyn avulla VILA Clothesin kanta-asiakkaille. Tutkimuksen vastausprosentti oli 9,6 % eli 5660 henkilöä.
Tutkimustulosten mukaan VILA Clothesin kanta-asiakas on 18–24-vuotias iloinen työssäkäyvä nainen, joka kokee shoppailun hauskaksi ajanvietteeksi. Hän asioi kaup-pakeskus Forumin VILA-liikkeessä ja ostaa pääasiassa paitoja ja toppeja arkeen. Hän seuraa muotia, mutta ei pukeudu sen mukaisesti. Asiointikerralla hän käyttää keskimäärin 31–50€. VILAn tuotteita hän ostaa muutaman kerran vuodessa. Osan vaatehankinnoistaan hän tekee VILA-liikkeestä.
VILAn sähköisestä kanta-asiakasviestinnästä tutkimus osoitti, että kanta-asiakkaat haluavat vastaanottaa sähköpostiviestejä kerran viikossa kello 9-13 välillä. Nykyiseen sisältöön oltiin useimmiten tyytyväisiä. Jatkossa kuitenkin toivottiin enemmän liikekohtaisia viestejä mm. uutuustuotteista, alennuksista ja kanta-asiakkaiden erikoistarjouksista. Viestien tulisi myös olla sisällöltään runsaampia mielenkiinnon herättämiseksi.
Opinnäytetyön viitekehys keskittyi kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja yrityksen sähköi-seen kanta-asiakasviestintään. Tutkimus suoritettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena viikon kestäneen verkkokyselyn avulla VILA Clothesin kanta-asiakkaille. Tutkimuksen vastausprosentti oli 9,6 % eli 5660 henkilöä.
Tutkimustulosten mukaan VILA Clothesin kanta-asiakas on 18–24-vuotias iloinen työssäkäyvä nainen, joka kokee shoppailun hauskaksi ajanvietteeksi. Hän asioi kaup-pakeskus Forumin VILA-liikkeessä ja ostaa pääasiassa paitoja ja toppeja arkeen. Hän seuraa muotia, mutta ei pukeudu sen mukaisesti. Asiointikerralla hän käyttää keskimäärin 31–50€. VILAn tuotteita hän ostaa muutaman kerran vuodessa. Osan vaatehankinnoistaan hän tekee VILA-liikkeestä.
VILAn sähköisestä kanta-asiakasviestinnästä tutkimus osoitti, että kanta-asiakkaat haluavat vastaanottaa sähköpostiviestejä kerran viikossa kello 9-13 välillä. Nykyiseen sisältöön oltiin useimmiten tyytyväisiä. Jatkossa kuitenkin toivottiin enemmän liikekohtaisia viestejä mm. uutuustuotteista, alennuksista ja kanta-asiakkaiden erikoistarjouksista. Viestien tulisi myös olla sisällöltään runsaampia mielenkiinnon herättämiseksi.