Finnish as a second language in Early Childhood Education and Care : unlocking bottlenecks and discovering development ideas using service design techniques
Ryynänen-Mcewan, Eila; Poletaeva, Polina (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ryynänen-Mcewan, Eila
Poletaeva, Polina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097085
Tiivistelmä
Päivähoito toimii varhaisena kanavana ulkomaalaistaustaisten lasten integroimisessa yhteiskuntaan. Nopea ulkomaalaistaustaisten lasten osuuden kasvu lisää Espoon viranomaisten ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten haastetta järjestää sellaiset päivähoitopalvelut, joiden avulla voidaan varmistaa lukuisten ulkomaalaistaustaisten lasten Suomi toisena kielen oppiminen menestyksellisesti. Tämä käsittää onnistuneen Suomi toisena kielenä opettamisen (S2) uusien tulokkaiden integroimiseksi menestyksekkäästi suomalaiseen yhteiskuntaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kokemuksia, tarpeita, huolia, haasteita S2 opetuksesta sekä ja tarjota ideoita S2 opetuksen kehittämiseksi Espoon päiväkodeissa. Sekä palveluntarjoajien (päivähoidon S2 ammattilaiset) että palvelun käyttäjien näkökulmat otettiin huomioon. Myös palvelumuotoilun tekniikoita julkisten palvelujen, erityisesti S2 palvelujen kehittämisessä tutkittiin.
Teoreettinen viitekehykseen sisältyy toisen kielen oppimisen, muotoiluajattelun, palvelumuotoilun sekä varhaiskasvatuksen käsitteet. Tutkimukseen vastaajat koostuvat kolmesta ryhmästä: ulkomaalaistaustaisista vanhemmista, jotka ovat ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajia, joiden lapset ovat osallistuneet äskettäin S2 opetukseen Espoon kaupungin päivähoidossa; Espoon kaupungin varhaiskasvatuksen S2 ammattilaisista sekä palvelumuotoilun asiantuntijasta. Laadullinen tutkimustieto kerättiin face-to-face haastattelujen (vanhemmat ja palvelu-muotoilun asiantuntija) ja sähköpostitse lähettävän kyselytutkimuksen (varhaiskasvatuksen S2 ammattilaiset) avulla. Kerättyä tietoa analysoitiin käyttäen samankaltaisuuskaaviota sekä teemoittelun analyysiä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että vanhemmat ja varhaiskasvatuksen S2 ammattilaiset ovat yhtä mieltä monista asioista, mutta silti Espoon varhaiskasvatuksen S2 opetuksessa on useita pullonkauloja ja haasteita. Palvelutarjonnassa löytyi ongelmakohtia todellisten tarpeiden ja odotusten välillä. Keskeinen havainto oli ehdoton tarve sellaisten F2 opetusryhmien järjestämiseksi, jotka perustuvat pieneen kokoon ja lasten ikään ryhmässä. Muut tulokset koskivat riittävää äidinkielen tukemista, parempaa F2 henkilöstön pätevyyttä ja päivähoidon järjestelmän resurssien lisäämistä. Toivomme löydösten johtavan uusiin ja innovatiivisiin kehitysideoihin Suomi toisena kielenä päivähoidon palvelun parantamiseksi päivähoidossa. Suosittelemme että Espoon kaupunki tutustuu tutkimustuloksiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kokemuksia, tarpeita, huolia, haasteita S2 opetuksesta sekä ja tarjota ideoita S2 opetuksen kehittämiseksi Espoon päiväkodeissa. Sekä palveluntarjoajien (päivähoidon S2 ammattilaiset) että palvelun käyttäjien näkökulmat otettiin huomioon. Myös palvelumuotoilun tekniikoita julkisten palvelujen, erityisesti S2 palvelujen kehittämisessä tutkittiin.
Teoreettinen viitekehykseen sisältyy toisen kielen oppimisen, muotoiluajattelun, palvelumuotoilun sekä varhaiskasvatuksen käsitteet. Tutkimukseen vastaajat koostuvat kolmesta ryhmästä: ulkomaalaistaustaisista vanhemmista, jotka ovat ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajia, joiden lapset ovat osallistuneet äskettäin S2 opetukseen Espoon kaupungin päivähoidossa; Espoon kaupungin varhaiskasvatuksen S2 ammattilaisista sekä palvelumuotoilun asiantuntijasta. Laadullinen tutkimustieto kerättiin face-to-face haastattelujen (vanhemmat ja palvelu-muotoilun asiantuntija) ja sähköpostitse lähettävän kyselytutkimuksen (varhaiskasvatuksen S2 ammattilaiset) avulla. Kerättyä tietoa analysoitiin käyttäen samankaltaisuuskaaviota sekä teemoittelun analyysiä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että vanhemmat ja varhaiskasvatuksen S2 ammattilaiset ovat yhtä mieltä monista asioista, mutta silti Espoon varhaiskasvatuksen S2 opetuksessa on useita pullonkauloja ja haasteita. Palvelutarjonnassa löytyi ongelmakohtia todellisten tarpeiden ja odotusten välillä. Keskeinen havainto oli ehdoton tarve sellaisten F2 opetusryhmien järjestämiseksi, jotka perustuvat pieneen kokoon ja lasten ikään ryhmässä. Muut tulokset koskivat riittävää äidinkielen tukemista, parempaa F2 henkilöstön pätevyyttä ja päivähoidon järjestelmän resurssien lisäämistä. Toivomme löydösten johtavan uusiin ja innovatiivisiin kehitysideoihin Suomi toisena kielenä päivähoidon palvelun parantamiseksi päivähoidossa. Suosittelemme että Espoon kaupunki tutustuu tutkimustuloksiin.