Lastenkoti Kotirauhan työntekijöiden kokemuksia pienten lasten psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen tukemisesta sijoituksen aikana
Poutiainen, Leena; Salminen, Iina (2015)
Poutiainen, Leena
Salminen, Iina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lastenkodin työntekijöiden kokemuksia pienten lasten psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen tukemisesta sijoituksen aikana. Lastenkodeissa on nykyään yhä vähemmän alle kouluikäisiä lapsia, joten pienten lasten kehitystä ei ole viime vuosina juurikaan tutkittu lastensuojelun kontekstissa. Tutkimuksen teoriaperustana toimivat kehityspsykologiset teoriat lasten psyykkisestä ja sosiaalisesta kehityksestä sekä tieto lasten psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen tukemisesta. Lasten psyykkisessä kehityksessä keskeisimpiä osa-alueita ovat psyykkinen varhaiskehitys, persoonallisuuden kehitys, kognitiivinen kehitys sekä tunne-elämän kehitys kun taas sosiaaliseen kehitykseen kuuluvat varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhteet sekä sosiaalisten taitojen kehitys.
Työelämäkumppanina tässä opinnäytetyössä toimi lastenkoti Kotirauha, jossa on sijoitettuna 0-18 -vuotiaita lapsia. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska tarkoituksena oli kuvata työntekijöiden kokemuksia. Aineisto tutkimukseen kerättiin kahden ryhmähaastattelun avulla, jotka toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi työntekijää lastenkoti Kotirauhasta. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka menetelmänä oli luokittelu. Luokittelun avulla muodostui kolme pääluokkaa: sosiaaliset tekijät, psyykkiset tekijät sekä psykofyysiset tekijät.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että lasten sosiaalista kehitystä tuetaan lastenkoti Kotirauhassa yleensä arkisen vuorovaikutuksen ja lasten kanssa yhdessä tekemisen keinoin sekä lasten läheisverkostoa vahvistamalla. Lasten psyykkisen tukemisen keinoista korostui puolestaan tunteiden merkitys. Lastenkoti Kotirauhassa pyritään luomaan mahdollisimman avoin tunneilmapiiri sekä käsittelemään tunteita esimerkiksi sanottamalla niitä sekä keskustelemalla yhdessä lasten kanssa. Kuitenkin merkityksellisimpänä havaintona oli koko lastenkodissa tehtävän työn kietoutuminen lasten turvallisuudentunteen muodostamisen ja säännöllisen arjen ympärille. Nimenomaan arjen ennakoitavuus ja siihen kuuluvat rutiinit koetaan lastenkoti Kotirauhassa lasten kehityksen kannalta tärkeiksi.
Työelämäkumppanina tässä opinnäytetyössä toimi lastenkoti Kotirauha, jossa on sijoitettuna 0-18 -vuotiaita lapsia. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska tarkoituksena oli kuvata työntekijöiden kokemuksia. Aineisto tutkimukseen kerättiin kahden ryhmähaastattelun avulla, jotka toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi työntekijää lastenkoti Kotirauhasta. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka menetelmänä oli luokittelu. Luokittelun avulla muodostui kolme pääluokkaa: sosiaaliset tekijät, psyykkiset tekijät sekä psykofyysiset tekijät.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että lasten sosiaalista kehitystä tuetaan lastenkoti Kotirauhassa yleensä arkisen vuorovaikutuksen ja lasten kanssa yhdessä tekemisen keinoin sekä lasten läheisverkostoa vahvistamalla. Lasten psyykkisen tukemisen keinoista korostui puolestaan tunteiden merkitys. Lastenkoti Kotirauhassa pyritään luomaan mahdollisimman avoin tunneilmapiiri sekä käsittelemään tunteita esimerkiksi sanottamalla niitä sekä keskustelemalla yhdessä lasten kanssa. Kuitenkin merkityksellisimpänä havaintona oli koko lastenkodissa tehtävän työn kietoutuminen lasten turvallisuudentunteen muodostamisen ja säännöllisen arjen ympärille. Nimenomaan arjen ennakoitavuus ja siihen kuuluvat rutiinit koetaan lastenkoti Kotirauhassa lasten kehityksen kannalta tärkeiksi.