Markkinointisuunnitelma : case: Kotkan Lääkärikeskus Oy
Korteniemi, Siiri (2015)
Korteniemi, Siiri
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198997
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on kotkalaiselle lääkärikeskukselle tehty Venäjälle suuntautuva markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön toimeksiantaja on vuonna 1969 perustettu Kotkan Lääkärikeskus Oy, joka haluaa tavoitella tulevaisuudessa venäläisiä terveysturisteja asiakkaikseen. Opinnäytetyö käsittelee markkinointisuunnitelmaan vaadittavaa teoriaa, sekä lähemmin markkinointiin liittyviä asioita case-yrityksen kannalta. Tarkoituksena on esitellä ideoita ja muita markkinoinnin kannalta huomionarvoisia asioita, joita case-yritys voi tulevaisuudessa käyttää hyväkseen.
Opinnäytetyö voidaan jakaa kahteen osaan: teoriaan ja empiriaan. Ensimmäiseksi opinnäytetyössä on teoriaosuus, joka jakautuu myös kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee markkinoinnin suunnittelua, ja toisessa osassa tulee esille markkinoinnin kilpailukeinot. Koska case-yrityksellä ei ole olemassa markkinointisuunnitelmaa myöskään Suomen markkinoille, on tämän osan tarkoitus antaa yritykselle hyötyä myös Suomen markkinoiden suhteen. Opinnäytetyö on tehty pöytälaatikkotutkimuksena ja tietolähteinä on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallista materiaalia sekä sähköisiä lähteitä ja artikkeleita.
Empiriaosuus koostuu case-yritykselle laaditusta markkinointisuunnitelmasta. Siinä käydään läpi lähtökohta-analyysejä, yrityksen kilpailumahdollisuuksia, sekä esitetään toimenpide-ehdotuksia. Empiria-osuus pohjautuu aiemmin esitettyyn teoriaosuuteen ja case-yritykseltä saatuihin tietoihin. Työn lopputuloksena on paketti, jota case-yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa markkinointia suunnitellessaan.
Venäläiset asiakkaat ja Venäjälle suunnattu markkinointi luovat haasteita, joihin yrityksen on pystyttävä vastaamaan. Suurin haaste on kielimuuri. Tärkeintä olisikin saada yrityksen verkkosivut venäjäksi sekä jonkin verran kielitaitoista henkilökuntaa, jotta venäläisten asiakkaiden palveleminen helpottuisi. Alan suomalaiset kilpailijat muodostavat myös osaltaan haasteen case-yritykselle, sillä suurimmat kilpailijat ovat ketjuja, joilla on case-yritykseen verrattuna isommat resurssit venäläisten asiakkaiden houkuttelemiseen. Yandex-, lehti-, ja radiomainontaa ehdotetaan case-yrityksen nostamiseksi venäläisten kuluttajien tietoisuuteen.
Opinnäytetyö voidaan jakaa kahteen osaan: teoriaan ja empiriaan. Ensimmäiseksi opinnäytetyössä on teoriaosuus, joka jakautuu myös kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee markkinoinnin suunnittelua, ja toisessa osassa tulee esille markkinoinnin kilpailukeinot. Koska case-yrityksellä ei ole olemassa markkinointisuunnitelmaa myöskään Suomen markkinoille, on tämän osan tarkoitus antaa yritykselle hyötyä myös Suomen markkinoiden suhteen. Opinnäytetyö on tehty pöytälaatikkotutkimuksena ja tietolähteinä on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallista materiaalia sekä sähköisiä lähteitä ja artikkeleita.
Empiriaosuus koostuu case-yritykselle laaditusta markkinointisuunnitelmasta. Siinä käydään läpi lähtökohta-analyysejä, yrityksen kilpailumahdollisuuksia, sekä esitetään toimenpide-ehdotuksia. Empiria-osuus pohjautuu aiemmin esitettyyn teoriaosuuteen ja case-yritykseltä saatuihin tietoihin. Työn lopputuloksena on paketti, jota case-yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa markkinointia suunnitellessaan.
Venäläiset asiakkaat ja Venäjälle suunnattu markkinointi luovat haasteita, joihin yrityksen on pystyttävä vastaamaan. Suurin haaste on kielimuuri. Tärkeintä olisikin saada yrityksen verkkosivut venäjäksi sekä jonkin verran kielitaitoista henkilökuntaa, jotta venäläisten asiakkaiden palveleminen helpottuisi. Alan suomalaiset kilpailijat muodostavat myös osaltaan haasteen case-yritykselle, sillä suurimmat kilpailijat ovat ketjuja, joilla on case-yritykseen verrattuna isommat resurssit venäläisten asiakkaiden houkuttelemiseen. Yandex-, lehti-, ja radiomainontaa ehdotetaan case-yrityksen nostamiseksi venäläisten kuluttajien tietoisuuteen.