Minä olen Raunio : Konseptisuunnittelua Raunio -brändille
Määttä, Tiia (2015)
Määttä, Tiia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda konsepti vaatetusalan yritykselle. Tekijä pohjusti työn teorian oppimaansa, sekä tutki yrityksen perustamiseen, design managementiin, brändäykseen ja muotoiluprosessiin liittyvää kirjallisuutta sisällöllisenanalyysin avulla. Työssä edettiin Ilkka Kettusen (2013) iteratiivisen muotoiluprosessin mukaisesti. Yritykselle luotiin design managementin mukainen yrityskuva, joka toimi konseptin perustana. Design managementin ja brändäyksen teoriaa tutkittiin ja yrityksen tavoite-brändin pääpiirteet määriteltiin.
Työssä selvitettiin yrityksen kohderyhmä ja konseptiokolmio, sekä suunniteltiin logo, liikemerkki, labelit ja muuta graafista ilmettä. Benchmarkingin ja asiantuntijahaastattelujen avulla tutkittiin yrityksen kilpailumahdollisuuksia alalla. Työssä konsultoitiin tulevaa kollegaa yritykseen liittyvässä visuaalisessa päätöstenteossa. Lopuksi pohdittiin työtä sekä asiantuntijapalautteessa ilmenneitä jatkokehitysideoita.
Työn tavoitteena oli vahvistaa tekijän suunnitelmia vaatetusalan yrityksen perustamisesta selkeän konseptin avulla. Työn tuloksena oli tarkkaan suunniteltu yrityskonsepti, joka toimii pohjana yrityksen perustamiselle, sekä mahdollistaa konseptin esittelyn tuleville rahoittajille ja alihankkijoille. Tekijä on tyytyväinen työhönsä ja kokee onnistuneensa konseptin luomisessa, minkä pohjalta uutta yritystä on hyvä lähteä toteuttamaan.
Työssä selvitettiin yrityksen kohderyhmä ja konseptiokolmio, sekä suunniteltiin logo, liikemerkki, labelit ja muuta graafista ilmettä. Benchmarkingin ja asiantuntijahaastattelujen avulla tutkittiin yrityksen kilpailumahdollisuuksia alalla. Työssä konsultoitiin tulevaa kollegaa yritykseen liittyvässä visuaalisessa päätöstenteossa. Lopuksi pohdittiin työtä sekä asiantuntijapalautteessa ilmenneitä jatkokehitysideoita.
Työn tavoitteena oli vahvistaa tekijän suunnitelmia vaatetusalan yrityksen perustamisesta selkeän konseptin avulla. Työn tuloksena oli tarkkaan suunniteltu yrityskonsepti, joka toimii pohjana yrityksen perustamiselle, sekä mahdollistaa konseptin esittelyn tuleville rahoittajille ja alihankkijoille. Tekijä on tyytyväinen työhönsä ja kokee onnistuneensa konseptin luomisessa, minkä pohjalta uutta yritystä on hyvä lähteä toteuttamaan.